Enligt den anmälande föräldern får barnet inte tillräcklig hjälp i skolan. Eleven har haft en resursperson som drogs in då klassen fick en ny lärare med specialkompetens för barnets diagnos. "Sedan dess har ingenting fungerat", skriver föräldern i sin anmälan.
Läraren ska flera gånger ha sagt till skolans rektor att hon inte hann hjälpa eleven i tillräcklig utsträckning. Det fanns varken speciallärare eller stödundervisning på skolan.
Flera åtgärdsprogram har arbetats fram men de har inte följts upp, skriver föräldern.
Bland annat fick barnet en skrivläxa varje dag men i skolan var det ingen som kommenterade eller ens läste det han skrivit. Enligt föräldern har utlovade möten inte blivit av och lärare har sagt att de inte hunnit titta på åtgärdsprogrammen. Föräldern har haft möte med skolchefen som ska ha hänvisat tillbaka till lärarna. Skolinspektionen begär nu att kommunen yttrar sig över de upplevda bristerna.
Enligt anmälan har barnet retats av andra elever och Skolinspektionens utredning gäller även skolans skyldighet att motverka kränkande behandling.