Förare körde i 123 – på 40-sträckan

Genomsnittstrafikanten håller sig inom 40-gränsen. Men några fartsyndare sticker ut riktigt rejält i NTF:s lokala mätningar.

123 kilometer i timmen uppmättes på Arnöleden, men genomsnittsföraren håller hastighetsbegränsningen.

123 kilometer i timmen uppmättes på Arnöleden, men genomsnittsföraren håller hastighetsbegränsningen.

Foto: Tobias Johannesson

Nyköping2019-05-07 11:41

Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) mätte under fjolåret hastigheten på sträckor med hastighetsgränsen 40 kilometer i timmen, i 23 tätorter i landet.

I Nyköping mättes hastigheten på tio befintliga 40-sträckor och resultatet har lämnats över till kommunen.

– Generellt är hastigheterna på 40-vägarna i Nyköping ganska bra. Det är ingen av dessa platser där medelhastigheten överstiger 40, däremot sticker topphastigheterna ut, säger Lars Nordquist, verksamhetsansvarig på NTF Sörmland, Örebro och Östergötland.

På Järnvägsgatan uppmättes en topphastighet på 131 kilometer i timmen och på Arnöleden (mellan bron och Hamnvägen) körde en trafikant i 123 kilometer i timmen.

­– Men de som kör så fort kommer alltid att finnas om det inte finns ett gupp eller om bilen går sönder.

Hastigheten sänks effektivast genom exempelvis att smalna av en vägsträcka eller anlägga vägbulor eller rondeller. För att bara skylta om är långt ifrån tillräckligt, menar Lars Nordquist.

­– Om man bara sänker med tio kilometer i timmen så sänks medelhastigheten med under två kilometer i timmen, så mycket ger omskyltning.

­Finns det 40-sträckor där ni tycker att kommunen borde göra åtgärder för att få ner hastigheten?

– Idrottsvägen till exempel, där har vi höga hastigheter i en av våra mätningar och det finns inga hinder på sträckan.

Från NTF:s sida vill man att bashastigheten i tätbebyggda områden sänks från dagens 50 till 40 kilometer i timmen.

– Det är bevisat att det kan rädda en hel del liv.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om