Betalningen är en daglig källa till bråk. Förarna tvingas hantera människor som vägrar betala och fuskar med SMS-biljetter.
– Det är tyvärr vardagen vi lever med. Vi säger att förarna hellre ska fria än fälla om någon inte kan betala. Det gäller både barn och vuxna.
Men inte heller den lösningen är problemfri. Gratisresor kan sticka i ögonen på dem som köper sin biljett.
– När en svensk man som betalat märkte att en asylsökande fick resa gratis blev han rasande. Han kom fram och skällde och krävde pengarna tillbaka. "Varför ska jag betala när den där får åka gratis?", sa han. Då gav jag honom 37 kronor ur min egen ficka, berättar föraren Afram Tomas Maraha.
När trycket av resande asylsökande blev högt gjorde bussbolaget en enkel folder som på flera språk förklarar biljettsystemet. Bolaget samarbetar med polisen och föreningar, bland annat i Brandkärr, för att försöka stävja bråk och vandalisering på bussen.
– Vi gör vad vi kan för att förhindra att det uppstår situationer men klimatet i samhället har blivit sämre. Våra förare får utstå mycket, de är inga maskiner, säger Andrew Nilsson.
Bussarna är utrustade med direktlarm till trafikledningscentralen som kan se bussens exakta positionering.
– På fredag- och lördagkvällar kan vi ha medåkning då gruppchefer eller personer från föreningar åker med på bussen och hjälper till med stökiga ungdomar, säger Andrew Nilsson.