Nyköpingsföretaget siktar mot nya höjder – kan ge 20 jobb

I en fabrik i Nyköping tillverkas helt unika produkter till världens flygplan.
Och nu tror CTT system på en rejält ökad efterfrågan.
– Jag räknar med vi måste nyanställa, säger vd Henrik Höjer.

Under pandemin sjönk produktionen av flygplan dramatiskt. Nu ser den ut att komma igång igen – något som innebär möjligheter för CTT, berättar Henrik Höjer, vd.

Under pandemin sjönk produktionen av flygplan dramatiskt. Nu ser den ut att komma igång igen – något som innebär möjligheter för CTT, berättar Henrik Höjer, vd.

Foto: Jens Alvin

Nyköping2025-04-21 01:00

Nyheten i korthet

  • CTT Systems, ett företag baserat i Nyköping, förväntar sig en ökad efterfrågan på sina unika luftfuktningssystem för flygplan, vilket kan leda till nya jobb.
  • Företagets system, som används av nästan 70 flygbolag, hjälper till att reglera luftfuktigheten i flygplan, vilket förbättrar passagerarkomfort och minskar bränsleförbrukningen.
  • Trots pandemins inverkan på flygindustrin, förväntar sig CTT Systems att produktionen av nya flygplan kommer att öka, vilket kommer att skapa fler möjligheter för företaget.

Avfuktning och befuktning av luften i flygplan. Den nisch som CTT system har gjort till sin är smal och tekniskt avancerad.

Men maskinerna som företaget tillverkar i lokalerna på Spelhagen råder bot på reella problem. Något som Boeing och Airbus – jättarna inom flygplanstillverkning – har insett.

När de två giganterna säljer flygplan erbjuds flygbolagen att som tillägg få CTT:s världsunika system installerade. I alla fall i många modeller.

– Många flygbolag väljer att ta med våra system. I dag finns de i flygplan som tillhör närmare 70 flygbolag, säger Henrik Höjer.

I lokalerna på Spelhagen producerar CTT olika system för avfuktning och befuktning av flygplan. Jättarna Boeing och Airbus har insett värdet av systemen.
I lokalerna på Spelhagen producerar CTT olika system för avfuktning och befuktning av flygplan. Jättarna Boeing och Airbus har insett värdet av systemen.
Personalomsättningen på CTT är låg. Mounir Megdiche kom till bolaget efter att ha gått flygtekniskt gymnasium. Nu har han varit på arbetsplatsen i tolv år.
Personalomsättningen på CTT är låg. Mounir Megdiche kom till bolaget efter att ha gått flygtekniskt gymnasium. Nu har han varit på arbetsplatsen i tolv år.
Henrik Höjer tror att CTT:s system för avfuktning har framtiden för sig. Det minskar flygplanens bränsleförbrukning och därmed klimatavtryck.
Henrik Höjer tror att CTT:s system för avfuktning har framtiden för sig. Det minskar flygplanens bränsleförbrukning och därmed klimatavtryck.

Den som har rest under några timmar med flyg vet att luften i kabinen blir torr. Huden kan behöva återfuktningssalvor och resenärerna rekommenderas att dricka vatten.

CTT:s ena system befuktar kabinluften och gör detta onödigt. Det handlar om komfort – men också om hälsa, förklarar Henrik Höjer.

– Vid extremt torr luft får vi problem med uttorkade slemhinnor, hud och ögon. Det får negativ påverkan på vårt immunförsvar, vilket gör oss mer mottagliga för virusangrepp efter flygningar, säger han.

Det andra systemet avfuktar tvärtom luften i flygplanet. I detta fall handlar det om luften mellan kabinens tak och själva flygplansskrovet, där det bildas kondens under flygningar.

Som en konsekvens kan isoleringen mot skrovet absorbera flera hundra liter vatten. Något som ökar planets vikt och därmed bränsleförbrukning.

Med CTT:s avfuktare försvinner problemet.

 – Flygbranschen har tagit på sig att minska sitt klimatavtryck. Vårt system kan bidra till detta. Jag har svårt att tro att flygbolagen avstår från systemet när de köper nya flygplan, säger Henrik Höjer.

Avfuktarna ser till att det inte bildas kondens mellan skrovet och kabintaket, berättar Henrik Höjer.
Avfuktarna ser till att det inte bildas kondens mellan skrovet och kabintaket, berättar Henrik Höjer.
Framtiden ser ljus ut och inom ett par år räknar CTT med att åter ha drygt 100 anställda.
Framtiden ser ljus ut och inom ett par år räknar CTT med att åter ha drygt 100 anställda.
Systemet för avfuktning höjer fuktigheten i kabinen. Det handlar om komfort men också om hälsa, berättar Henrik Höjer.
Systemet för avfuktning höjer fuktigheten i kabinen. Det handlar om komfort men också om hälsa, berättar Henrik Höjer.

Men hur ser det ut då? Byggs det några nya flygplan?

Sedan pandemin har produktionen haltat. Både Boeing och Airbus tvingades sänka tillverkningstakten rejält, när i princip hela världens flygplansflotta blev stående på marken. Innan pandemin tillverkade till exempel Boeing 14 flygplan i månaden av modellen 787. I dag handlar det om fem flygplan.

Men nu kommer helt andra signaler från jättarna.

– Boeing räknar med att inom ett par år tillverka 14 flygplan i månaden och Airbus har ett liknade scenario. Det är klart att det innebär möjligheter för oss.

Även CTT drabbades av pandemin. Försäljningen av fuktsystemen sjönk och bolaget tvingades till personalminskningar.

Som mest har ungefär 110 personer jobbat på bolagets anläggningar i Nyköping och i Nybro. I dag har bolaget 85 anställda. Ungefär 65 av dem jobbar i Nyköping.

Henrik Höjer tror att bolaget inom ett par år åter har över 100 anställda.

– Vi räknar med att producera större volymer i framtiden och då måste vi också anställa, säger han.

Mounir Megdiche trivs på arbetsplatsen. Han uppskattar även det vinstdelningssystem som bolaget har infört.
Mounir Megdiche trivs på arbetsplatsen. Han uppskattar även det vinstdelningssystem som bolaget har infört.
CTT:s luftfuktare finns bland annat på många flygplan av modellen Boeing 787.
CTT:s luftfuktare finns bland annat på många flygplan av modellen Boeing 787.
Under pandemin sjönk produktionen av flygplan dramatiskt. Nu ser den ut att komma igång igen – något som innebär möjligheter för CTT, berättar Henrik Höjer, vd.
Under pandemin sjönk produktionen av flygplan dramatiskt. Nu ser den ut att komma igång igen – något som innebär möjligheter för CTT, berättar Henrik Höjer, vd.

Vad behöver man ha för utbildning om man ska jobba hos er?

– Det varierar beroende på var i företaget man jobbar. Men flera av våra anställda som arbetar med produktion eller underhåll har gått flygtekniskt gymnasium här i Nyköping.

Även om bolagets framtidsprognoser ser ljusa ut är ekonomin bra redan i dag. Omsättningen har tagit fart, mycket tack vara den del av företaget som sysslar med underhåll och reparation av redan sålda system.

– Och när försäljningen av våra system ökar kommer på sikt även denna del av företaget att växa, säger Henrik Höjer.

Karta: CTT Systems AB
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!