Elever som inte kan räkna och läsa, betyg som rasar, tonåringar som inte kommer in på gymnasiet och gymnasieelever som hoppar av. Rapporterna om den svenska skolan har under lång tid varit tunga och svarta. Inför en hel hop makthavare från skolorna i Sörmland presenterade Gustav Fridolin på onsdagen en del av regeringens satsningar för att få skolan på fötter. Det handlar bland annat om statsbidrag för fler lärare i lågstadiet.
– Om vi ska kunna vända utvecklingen måste vi börja i de tidiga åren. Nu sätts den största andelen stöd in i nian, det är för sent. Stödet ska sättas in tidigt, säger Gustav Fridolin.
Statsbidraget för fler lärare och mindre klasser betalas inte ut automatiskt utan måste sökas av skolhuvudmännen. Med mer tid för varje elev hoppas regeringen att resultaten ska vända och bli bättre. I år avsätts totalt två miljarder, pengarna kan delas ut till både kommunala skolor och friskolor.
– Satsningarna är huvudmannaneutrala, säger Gustav Fridolin.
De statliga pengarna ska vävas ihop med lokala prioriteringar och en förutsättning för att få ta del av statsbidraget är att huvudmännen bland annat kan visa en strategi för rekrytering. Skolverket ska följa upp hur statsbidraget används.
Mycket kritik har riktats mot lärarutbildningen. Nu vill regeringen utöka antalet utbildningsplatser och hoppas på fler sökande.
– Fler och fler av dem som söker till lärarutbildningarna är toppstudenter. Men för att höja kvaliteten på lärarutbildningen är det viktigaste att få många sökande, säger Gustav Fridolin.
De regionala träffar för skolutveckling som under året genomförs i hela landet är avsedda att föra dialog om regeringens investeringar i skolan och det gemensamma ansvaret för att stärka den svenska skolan. I kommunvisa grupparbeten diskuterade politiker och tjänstemän hur man bäst skulle kunna använda regeringens investeringar.
De större friskolorna i länet var inbjudna men ingen av dem var på plats. Enligt utbildningsdepartementet har man av kapacitetsskäl inte kunnat bjuda in samtliga friskolor men påpekar att man träffat friskolornas centrala intresseorganisationer för samtal.
Hur lång tid tar det att vända krisen i skolan?
– Enligt Mc Kinseyrapporten kan det gå på sex år. Men det bygger på att alla drar åt samma håll. Det är vad vi försöker göra nu, säger Gustav Fridolin.