– Jag tar alltid tunneln, jag har aldrig gått över spåren, säger Viktoria Törnberg som står och väntar på tåget till Stockholm.
Men om bara några veckor, sista veckan i april, är tunneln stängd från stationshållet. Resenärerna hänvisas framöver till gångvägen över spåren bakom tågstationen, eller via tunneln från Norra Bangårdsgatan.
Viktoria Törnberg har noterat att det redan idag är rätt många som väljer att gå över spåren och ser inga större problem med att göra samma sak.
– Jag åker inte tåg särskilt ofta. Men det där får jag ju fixa.
Helena Rådbo, säkerhetsexpert på Trafikverket, påpekar att hon inte är ansvarig eller insatt i förhållandena på just Nyköpings central men säger att ett av säkerhetskraven vid gångfållor är att det ska vara god sikt.
– Man ska kunna se tåget tio sekunder innan det passerar. Men ibland vet jag inte hur folk tänker när de går och tittar ner i telefonen. Man måste se sig för, tågen kan ju inte stanna.
Varför är det inga rödljus vid övergången?
– Jag vet inte, kanske beror det på att fanns en tunnel att använda i första hand.
Agnetha Pettersson och Göran Nordkvist är på väg ner för trapporna i tunneln och får vända om för att läsa ordentligt på Trafikverkets informationsskylt. De är på väg till Stockholm för att se Björn Gustafsson live på Chinateatern.
– I morgon blir det stadsvandring, vi blir borta några dagar, säger Björn.
De blir lite förvånade över att gångtunneln försvinner men tycker att det blir okej att gå över spåren.