Grannar säger ifrån om fortkörning i Stigtomta

Bilisterna kör för fort i Stigtomta, hävdar grannar på Nykyrkavägen. Mikael Malmkvist vill se fler hastighetskontroller, men polisen har dåligt med tid. Olycksdrabbade E4 måste prioriteras.

NYKÖPING2016-12-18 12:00

Väg 52 går rakt genom Stigtomta. I Stigtomta varierar hastighetsgränsen mellan 70, 50 och 40 kilometer i timmen. Enligt grannarna på Nykyrkavägen struntar många i vad det står på skyltarna.

Mikael Malmkvist som bor mitt i Stigtomta är upprörd.

– Jag var på väg att bli påkörd med min hund i går. Speciellt på kvällarna kör de som idioter, det är riktigt jävligt. Det är ju ett äldreboende här och skolbarnen går över vägen, det är farligt, säger han.

Grannen Margareta Lindh håller med:

– Man är ju rädd, man tänker ju på alla skolbarnen som går förbi. Det kan ju hända något, säger hon.

Mikael Malmqvist har ringt polisen flera gånger, men tycker att responsen är sval.

– De borde bara kunna ställa upp en tillfällig kamera. Men det finns bara en sådan vagn. Vi tar det när vi får tillfälle, säger polisen. Men hur svårt kan det vara, undrar Malmkvist.

Kritiken är knappast ny för Carl-Jan Ekberg, trafikpolischef i Nyköping.

– Alla vill ha oss på sina orter. Men vi är få som jobbar och området är enormt. Då måste vi prioritera E4 som är mest olycksdrabbad.

Trafikpolisen gör fartkontroller på Stigtomtavägen någon gång i månaden, säger Ekberg.

– De som kör för fort är inte sällan de som bor i samhället och vill ha mer övervakning.

Vad säger de när de åker fast?

– De skäms när de inser att de kört för fort.

Polisen mäter hastigheten med laserinstrument, mobil fartkamera och en speciell hastighetsmätare som sitter i en del polisbilar och polismotorcyklar.

Med genomsnittshastighetsmätaren kan polisen kontrollera framförvarande fordon på vägen medan lasermätaren används när polisen står vid vägkanten och gör trafikkontroller. Den mobila fartkameran rullas runt på släpvagn och placeras på särskilt olycksdrabbade sträckor eller där den för tillfället anses göra mest nytta.

Även vanliga polispatruller gör hastighetskontroller. Ludvig Hellman, gruppchef för ingripandeverksamheten i Nyköping, tror att Stigtomta inte är mer utsatt än andra ställen.

– När vi får in klagomål försöker vi vara på plats men vår verksamhet styrs av mycket annat också.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om