Skrovet blÀnker pÄ den nyproducerade elbÄten. Den stÄr uppstÀlld pÄ en kÀrra i fabriken och ska snart rulla vidare till en kund pÄ VÀstkusten.
Slutdestinationen har varit klar sedan lÀnge. Det rÄder nÀmligen inte nÄgon brist pÄ köpare till "havets Tesla", som Xshores elbÄt Eelex 8 000 ofta kallas i nationell och internationell bÄtpress. TvÀrtom.
â Intresset för vĂ„r elbĂ„t Ă€r superstort. Kunderna stĂ„r i kö, sĂ€ger Elias WĂ€stberg, fabrikschef.
Det Ă€r i detta sammanhang â en stor efterfrĂ„gan â som fabriken i Nyköping ska ses. UppmĂ€rksamheten kring Xshore har varit enormt stor men hittills har tillverkning varit relativt blygsam.
Helt andra produktionsvolymer kan uppnÄs nÀr verksamheten i den nya anlÀggningen Àr i full gÄng. Planen Àr att det ska ske till Ärsskiftet.
â DĂ„ ska vi kunna producera 440 bĂ„tar per Ă„r hĂ€r, sĂ€ger Elias WĂ€stberg.
Nyheten om Xshores satsning i Nyköping presenterades sommaren 2021. I dag arbetar ett drygt 50-tal personer i fabriken. NÀr den kör för fullt ska den sysselsÀtta runt 100 personer.
Men det kan bli betydligt fler. Ett personalbehov pÄ 100 personer gÀller sÄ lÀnge fabriken kör med ett skift. Om treskift införs kan fabriken sysselsÀtta 250 personer.
Ăr det ett rimligt framtidsscenario?
â Jag tycker att det Ă€r realistiskt om man tittar pĂ„ intresset för vĂ„ra bĂ„tar. Det Ă€r som sagt superstort i dag. Och dĂ„ ska man tĂ€nka pĂ„ att elbĂ„tar Ă€r nĂ„got relativt nytt i branschen. Med tanke pĂ„ klimatomstĂ€llningen kommer intresset att öka.
Men det ÄterstÄr en hel del arbete innan fabriken kan köra för fullt med ett skift.
BĂ„tarna som byggs i Nyköping ska monteras lĂ€ngs med en produktionslinje â nĂ„got som Ă€r ovanligt i den hantverksdominerade bĂ„tbranschen men standard inom bilbranschen. NĂ€r linjen Ă€r klar, i mĂ„nadsskiftet maj/juni, ska monteringen ske lĂ€ngs en linje med 13 stationer.
Karin Lindström Àr chef för monteringen. Tidigare har hon jobbat med liknande frÄgor pÄ SAAB och Scania, som lÀnge tillhört vÀrldstoppen vad gÀller linjeproduktion.
â Det Ă€r inte sĂ„ stor skillnad att arbeta med linjeproduktion av bĂ„tar. Det handlar om att fĂ„ fram ett standardiserat arbetssĂ€tt för att uppnĂ„ maximal effektivitet och maximal kvalitĂ©, sĂ€ger hon.
En annan del som Ànnu inte Àr pÄ plats Àr skrovtillverkningen.
Skroven till Eelex 8 000 byggs av en plast som Àr vanlig inom flygindustrin men relativt ovanlig inom bÄtbranschen: Andelen fossilt material i form av polymer Àr relativt lÄg medan andelen fiber Àr högre.
â Det gör att klimatavtrycket frĂ„n den hĂ€r plasten blir lĂ€gre. Dessutom vĂ€ger den hĂ€r plasten ungefĂ€r hĂ€lften sĂ„ mycket som vanlig plast. Det innebĂ€r ocksĂ„ miljövinster.
Varför arbetar inte alla bÄttillverkare med den hÀr plasten?
â De initiala investeringskostnaderna Ă€r relativt stora. MĂ„nga bĂ„ttillverkare börjar i det lilla och dĂ„ Ă€r det svĂ„rt att klara kostnaderna. Det Ă€r annorlunda nĂ€r man bygger upp en fabrik, sĂ€ger Elias WĂ€stberg.
I dag arbetar en liten grupp anstÀllda med att testa tillverkningsprocessen. Till Ärsskiftet ska skrovtillverkningen börja pÄ riktigt och dÄ kan Nyköpingsfabriken köra för fullt.
Kristoffer Svensson Àr en av dem som arbetar med testerna. Han ser fram emot att skrovtillverkningen kommer igÄng.
â Vi har en fantastisk stĂ€mning i vĂ„r grupp och ska se till att den fortsĂ€tter vara bra nĂ€r vi fĂ„r nya kollegor, sĂ€ger han.