1,4 kilometer lång järnvägsbro ska korsa Nyköpingsån

Ostlänkens längsta bro ska passera väg 53 och Nyköpingsån. Inte långt därifrån bor Owe och Eva Jansson. De lovordar järnvägsprojektet. Men alla är inte lika förtjusta.

Eva och Owe Jansson har inga planer på att flytta bara för att Ostlänkens tåg kommer swisha förbi 200 meter från huset.

Eva och Owe Jansson har inga planer på att flytta bara för att Ostlänkens tåg kommer swisha förbi 200 meter från huset.

Foto: Tommy Kägo

Nyköping2023-06-12 04:45

– Ostlänken blir perfekt, en jättebra lösning för Skavsta och ja, hela regionen. Det handlar om utveckling, säger Owe Jansson.

Han och Eva Jansson har bott i Hagalund, Harg, i snart 50 år. Norr om huset ligger ett populärt strövområde. Där kommer rälsen dras, söder om Hovrasjön, och cirka 200 meter från stadsbebyggelsen.

– Det kommer nog vara lite oväsen under byggtiden, men inte när tågen börjar gå. Vi har ju även inflygningen till Skavsta intill, men då var det värre när F11 (flygflottiljen som lades ned 1980, reds anm) fanns, säger Owe Jansson.

Angelica Ekblom bor också i området och var medveten om att Ostlänken skulle dras i närheten. 

– Vi trivs bra här, säger hon.

Göran Peterson och Lisa Ortman har bott i Hagalund i 34 år. Göran Peterson tror inte tåget kommer skapa något buller.

– Och kommunikationer vill vi ju ha, säger han.

Lika förtjust är inte Lisa Ortman.

– Tåget kommer för nära för att det ska vara trevligt. Jag går mycket i skogen här intill och djuren, hjortarna, strövar ju här. Men Ostlänken kommer att begränsa rörligheten, säger hon.

Järnvägsprojektet Ostlänken, som ska förbinda landets tre storstadsregioner, fortlöper. Det går inte med hög hastighet, men steg för steg rullar det framåt.

Just nu finns sträckan Sjösa-Skavsta för granskning på Culturum eller Stadshuset. En del förändringar har gjorts sedan samrådet, uppger Carolin Ljungcrantz, projektledare på Trafikverket.

Antalet dammar, som ska samla upp dagvatten, är färre och den förhållandevis nya förbindelsevägen från väg 52 till Skavsta, ska ersättas med ny västligare väg. 

Själva Ostlänken gäller sträckan Järna-Linköping och är 16 mil, dubbelspårig järnväg. Maximal hastighet för tågen blir 250 kilometer i timmen.

25 procent av den sträckan Järna-Linköping byggs på bro eller i tunnel. En bro spänner över dalgången vid Svärtaån och mäter cirka 900 meter. Längsta bron blir 1,4 kilometer lång och ska sträcka sig över Eskilstunavägen, 53-an, och Nyköpingsån.

Ytterligare en lite längre bro blir det över Stigtomtavägen och TGOJ-järnvägen. Tidigare var planen två separata broar, säger Carolin Ljungcrantz.

Byggstart för Ostlänkens delsträckor i Nyköping är beräknad till 2026-27. Byggtiden är beräknad till sex, sju år. År 2035 ska tågen rulla. 

– Det lär man väl inte få uppleva, skrockar Owe Jansson. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!