Klockan 12.00 den 24 november stod svenska lastbilschaufförer stilla. Åkeribranschen hade fått nog efter att en förare från Makedonien friades av Tingsrätten i Sundsvall trots att han hade kört med falskt pass och körkort. Lastbilschaufförer i tjänst har sedan dess stannat i en kvart vid tolvslaget och midnatt för att göra en gemensam markering.
Utländska lastbilschaufförer har enligt EU-regler begränsad rätt att köra svenska inrikestransporter. Det kallas cabotage. En utländsk transportör får utföra högst tre inrikestransporter i ett annat EU-land under en period av sju dagar, men många bryter mot detta. Nu har riksdagen beslutat att det blir hårdare tag mot fuskande utländska lastbilstransporter.
Från och med 1 januari 2015 kommer den som bryter mot EU-reglerna tvingar betala en sanktionsavgift på 40 000 kronor, i ställer för böter som gäller i dag. Polis och tull får även laglig möjlighet att ta hand om lastbilsnycklarna om inte sanktionsavgiften inte betalas eller om fordonet har stora trafiksäkerhetsbrister.
Viktor Forslund har sedan starten av protesten stannat sin lastbil när han har kunnat. Han tycker att de nya reglerna är jättebra för att få upp konkurrensen och säkerheten.
Tror du att det blir bättre?
– Jag hoppas det, men någon måste ju kontrollera också, så det krävs ju fler trafikpoliser.
Han och många av hans kollegor kommer att fortsätta protesten fram till jul.
– Det har varit jävligt bra uppslutning och bra för sammanhållningen, säger han.