Kommunen förbereder en upphandling av nätbaserade matinköp för hemtjänsttagarna. Alltså kunderna tittar och klickar på varorna på nätet och matkassen landar utanför dörren. Politiskt beslut väntas i nästa vecka.
Drygt 500 personer med kommunal hemtjänst får idag hjälp med sina matinköp.
– Nu slipper vi gå till butiken och plocka varor och bära och behöver inte hantera kontanter och bankkort. Men städningen är ännu tyngre, säger Lisbeth Eriksson.
Hon har jobbat i hemtjänsten i nio år och har under den tiden fraktat många matkassar i cykelkorgen.
Tanken är att personalen kan sitta med hemtjänsttagarna och beställa maten på nätet. Näthandeln antas spara tid som kan användas till mer kvalificerade arbetsuppgifter.
– Det blir dessutom billigare om någon annan kör ut maten, säger Sofia Amloh.
Enligt enhetschefer i hemtjänsten har flera anhöriga efterfrågat lösningen. En bonus som lyfts fram är ett större utbud möjlighet att titta på varor och priser innan man handlar.
Kan det bli dyrare för kunderna?– Nej, det ska det inte bli. Vi kommer att ställa krav i vår upphandling, säger Amloh.
Fackförbundet Kommunals företrädare välkomnar nyordningen.
– Det här är början på en förändring av hemtjänsten. Vi behöver göra undersköterskeyrket mer attraktivt och höja statusen, säger Åsa Samuelsson, facklig företrädare.