Historisk resa med ånglok mellan Oxelösund och Vrena

"Alla ånglok är olika individer. Och äter kol olika mycket på olika ställen i fyrboxen", berättar eldaren Johannes Broman.


Johannes Broman smörjer upp ångloket inför resan.

Johannes Broman smörjer upp ångloket inför resan.

Foto: Magnus Grimstedt

Nyköping2021-09-11 19:55

Under fredagen rådde det febril verksamhet i Sörmlands veteranjärnvägs lokstallar i Oxelösund när ångloket från 1908 förbereddes för lördagens tur och returresa mellan Oxelösund och Vrena.

– Vi håller på med loket, smörjer ut som det heter. Och eldar på så att vi har lite värme, säger Kjell Tholin.

undefined
Kjell Tholin kontrollerar trycket när pannan eldas upp långsamt inför tågresan.

Mitt i loket kryper Johannes Broman fram med sin oljekanna, för att smörja alla glidlager för den kommande resan.

– Utan smörjningen skulle det bli metall mot metall utan oljefilm. Då skulle det bli varmt. Och det är väldigt dåligt, säger Johannes Broman.

undefined
Johannes Broman smörjer upp ångloket inför resan.

Besiktning av pannan gjordes tidigare i veckan och ångloket blev godkänt.

– Vi har två säkerhetsventiler som ska lösa ut vid rätt tryck, så att det är säkert. Man vill inte att pannan ska exploderar om trycket skulle bli för stort, säger Kjell Tholin.

Ångloket har varit ett beredskapslok och ingick i en reserv av ånglok och diesellok i den händelse att elnätet skulle bli utslaget i samband med krig. Det har stått gömt uppe vid Litsnäset intill inlandsbanan.

undefined
Resan med ångloket gick mellan Oxelösund och Vrena.

– Det ställdes undan i slutet på 1960-talet i ett plåtskjul, väldigt kamouflerat. Det fanns ingen räls, det tog man bort, säger Kjell Tholin.

Loket hämtades 2016 och hamnade i Oxelösund. Under lördagen genomfördes två turer från Oxelösund till Vrena och tillbaka.

– Allt biljetter är förbeställda på grund av coronan. Man måste sitta med avstånd så de går inte bara att hoppa på tåget. Vi har sålt biljetter efter rådande coronaregler, säger Johannes Broman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!