– Vi har börjat invändigt med de delar som måste saneras. Sedan är tanken att vi ska plocka ner takpannorna, säger Pasi Rönkkö, delprojektledare för Nyköpings nya resecentrum.
Lokomotorstall vid Nyköpings järnvägsstation fick sitt nuvarande utseende på 1940-talet, men består även av äldre delar. Lokomotorer var små lok som användes för växling på bangården och för korta godstransporter. Byggnadstypen är ovanlig och har ett högt kulturhistoriskt värde, enligt Sörmlands museum.
Ett tag såg det ut som om den skulle kunna flyttas, och därmed räddas. Men så blir det alltså inte. Kommunen lyckades inte hitta någon intresserad köpare av huset, som snart är ett minne blott.
Inne i byggnaden fanns asbest, som måste saneras. Även elinstallationer har monterats ner för att tas omhand för sig. Under tisdagen påbörjade personal från rivningsfirman Mariest skrot arbetet med att montera ner takteglet.
För en del av det gamla huset ska trots allt sparas. Förutom teglet handlar det om fönster och dörrar. Därefter kommer maskiner att riva resten.
Under den delen av rivningsarbetet kan det komma att bli en del ljudstörningar för grannarna, enligt Pasi Rönkkö, framför allt när betongplattan som huset står på ska bort.
– Men det är ju under relativt kort tid.
När lokomotorstallet är borta, ska delar av det stora godsmagasinet rivas och kvarstående delar flyttas längre västerut.
– Tanken är att det ska komma igång efter semestrarna och vara klart före årsskiftet, säger Pasi Rönkkö.