Idrott och mat ska locka fler turister

Mat, sport och uteliv är några saker som ska få Nyköpings turistliv att blomstra, enligt kommunens nya strategi. Och Nyköpingsborna själva är en viktig målgrupp.

sörmlandsleden.jpg

sörmlandsleden.jpg

Foto: Fotograf saknas!

NYKÖPING2015-02-05 20:32

I en tid där turismen sägs vara världens snabbast växande näring jobbar kommunen för att sätta Nyköping på kartan. I en ny strategi som presenterades på torsdagen dras linjerna upp för hur turismen ska utvecklas i Nyköping.

En viktig del är att Nyköpingsborna själva trivs att turista i Nyköping, att de är nöjda med kommunen och rekommenderar den både som bostadsort och turistmål. Med Nyköpingsguiden och en semestra-hemma-kampanj ska invånarna känna sig stolta över sin ort, känna sig sedda och charmade.

Idrott, uteliv, mat och kultur är några saker som ska locka fler besökare. Inom turismnäringen är idrottsturismen den som växer fortast, enligt kommunen.

Nyköpings arenor satsar särskilt på idrottsevenemang som lockar många barn med föräldrar till stan. Här vill Nyköping arrangera fler cuper med fokus på medföljare och målet är att dubbla antalet medföljande föräldrar som stannar över en natt. Och tillsammans kan de fyra stora arenorna Rosvalla, Culturum, Träffen och Nyköpings teater ge möjligheter för stora cuper, träningsläger, konferenser kulturevenemang och mässor.

Men även utelivet kan locka fler besökare med en skärgård som kallas Sveriges enda vildmarksskärgård och med de hundra vandringsmilen som finns på Sörmlandsleden. Även här är barnfamiljerna en nyckelgrupp och kommunen ska satsa på att få hit fler så kallade att-göra-företag.

En annan målgrupp som ska få upp besökssiffrorna i Nyköping är matresenärerna. En fortsatt satsning på lokala produkter och bra restauranger ska förhoppningsvis ge fler turister.

Men kommunen vill också jobba för att få Nyköpingsborna att gå ut och äta oftare. Fler restauranger är ett mål liksom ökad omsättning i de olika mat-jippon som arrangeras i Nyköping. Kommunen vill också se fler elever till restaurangskolan i Nyköping.

Med sin historia kan Nyköping också locka många besökare och inte minst tänker kommunen storsatsa 2017 då det är 700 år sedan det berömda gästabudet ägde rum på Nyköpingshus. Under hela året planeras evenemang som ska öka såväl hotellnätter som restaurangbesök och shopping.

Sist men inte minst satsar kommunen också på att bli en naturligplats för företag att arrangera konferenser och andra möten. Inte minst när Ostlänken ska börja byggas ser Nyköping en möjlighet att etablera sig som mötesstad, och har som mål att anläggningen av nya tågbanan ska ge 26 000 hotellnätter per år samt 500 långtidsboende.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om