Efter att hennes mor dog på Nyköpings lasarett förra året begärde en privatperson ut kopior på journalanteckningarna, från medicinkliniken. Först tre veckor senare blev kvinnan kontaktad av sjukhuset som uppgav att journalhandlingarna skulle skickas, men ingenting hände.
I slutet av februari i år fick hon återigen skicka en påminnelse eftersom handlingarna inte hade dykt upp, och dagen efter skickades dessa med rekommenderat brev till kvinnans adress i Stockholm.
Men av någon anledning skickades brevet till fel adress, och i slutet av mars skickades därför brevet tillbaka till Nyköping.
Samma dag skickades brevet till Stockholm på nytt – den gången med rätt adress. Det hade då gått tre och en halv månad sedan kvinnan begärde ut journalanteckningarna första gången.
Kvinnan har gjort en anmälan till JO (Justitieombudsmannen), och myndigheten är i sin bedömning är "mycket kritisk till klinikens handläggning".
Enligt Regionstyrelsens utredning kring ärendet berodde den utdragna processen bland annat på en rad interna missförstånd, hur brevet kunde skickas till fel adress är dock oklart. Som en åtgärd för att undvika liknande hantering framöver så har medicinkliniken sett över rutiner och informerat personal om handläggning av inkomna ärenden.