Då var hon 19 år gammal och skulle ta studenten till sommaren. Nu är hon 30 år gammal och har precis utsetts till årets unga medarbetare under näringslivsdagarna i Nyköping.
Förutom äran får hon ett stipendium på 10 000 kronor som delas ut i samarbete mellan Sörmlands sparbank och NYSAM.
Elva år in, fortfarande kvar på samma arbetsplats, men med en ny roll som receptionsansvarig:
– Jag har hand om allt som rör receptionen, och receptionen har ju hand om allt som rör hotellet. Man ska ha koll på frukost, kök, restaurang och reception. Man behöver vara lite som spindeln i nätet, säger Sara Jonsson Edholm.
Varför just hon vann utmärkelsen och de 10 000 kronorna har hon några tankar om.
– Jag har jobbat hårt och mycket, jag är något av en arbetsnarkoman. Jag tar mig an det här jobbet som om det vore mitt eget hotell.
Jobbet på Scandic är inte något hon tänker överge i första taget. Arbetsplatsen har varit en trygghet och ett ställe för utveckling, både personligt och yrkesmässigt. Om något annat hotell skulle vara intresserad av att locka till sig Sara Jonsson Edholm har hon ett tråkigt besked att lämna.
– Jag har svårt att se att jag skulle gå till ett annat hotell. Jag tror inte att jag skulle kunna göra det, säger hon.
Sara Jonsson Edholm har bott hela sitt liv i Nyköping och har, precis som med arbetsplatsen, inte några planer att lämna staden. Hon beskriver att hon gillar småstadskänslan med att känna folk och att ha kontroll på läget.
– Jag känner mig lite vilse i större städer.
På den fritid hon har kvar vid sidan av jobbet rider hon gärna, går ut och äter och dricker något gott eller tränar.
Nu blir det lite arbetsintervju här, berätta om ett tillfälle eller situation där du har gjort ett bra jobb.
– Vi jobbar personligt här, jag tycker att det är väldigt viktigt, säger hon och beskriver en situation.
– Det kan vara att en gäst som har bott här tre gånger och varje gång beställer den en cola zero. Nästa gång hen kommer så finns en cola zero på rummet.
Att se dessa små detaljer och skapa en fin, och professionell, relation till sina gäster ser Sara Jonsson Edholm som något av det viktigaste.
Ett medskick från Sara Jonsson Edholm:
– Ingenting kommer gratis, man måste jobba hårt och göra det lilla extra.