Kommunen granskar lärarflykten från högstadiet

Nya Nyköpings högstadium har haft svårt att behålla sina lärare. – Ja, det är en del som har slutat. Vi har haft frågan uppe och ska titta särskilt på det, säger Ulrika Edfast, personalchef för den kommunala skolan i Nyköping.

NYKÖPING2015-07-15 07:38

Personalomsättningen på Alpha och Omega har, enligt flera lärare, varit onormalt hög under det första året med den nya organisationen. Med dagens lärarbrist har det varit lätt för kvalificerade lärare med legitimation att börja jobba i andra kommuner eller friskolor i Nyköping. Ulrika Edfast kunde på tisdagen inte säga exakt hur många som slutat men bekräftar att det är så många att problemet är föremål för särskilda diskussioner i ledningen. Varför skolan har haft svårt att behålla lärare har hon i dag inga svar på.

– Vi ska titta på det. Det kan till exempel bli aktuellt att ha samtal med dem som slutat, säger hon.

Enligt Lena O´Connor, ordförande i Lärarförbundet i Nyköping, har det funnits missnöje med ledningslaget på Nyköpings högstadium, speciellt i början.

– Lärare tyckte att de inte blev lyssnade på, informationen var dålig och de fick ingen tid för förberedelser.

Även senare under läsåret har lärare uttryckt stress och irritation.

– Tanken med Nyköpings högstadium är jättegod men det kan ta flera år att få ordning på en ny organisation, säger Lena O´Connor.

Lärarförbundet har tidigare begärt att kommunen presenterar en tydlig rekryteringsstrategi. Det är extra viktigt nu när lärarbristen blivit ett nationellt problem och kravet på lärarlegitimation gäller fullt ut.

– Vi vill veta hur man tänker framåt. Vi tycker inte att kommunen tar oss på allvar, säger Lena O´Connor.

Hon noterar också med oro att chefer ger sig av, den egna rektorn Mikael Wallström, Herrhagsskolan, lämnar till exempel Nyköpings kommun för att bli grundskolechef i en friskolekoncern.

Enligt personalchefen Ulrika Edfast är läget inför hösten "okej".

– I alla fall som det ser ut nu. Men lärarbristen är ett Sverigeproblem som även vi märker av.

Det är extra ont om matte/NO-lärare, lärare i spanska och franska och lärare i praktisk-estetiska ämnen.

Från och med höstterminen krävs lärarlegitimation för att få sätta betyg och ansvara för undervisningen.

– Om vi inte får tag i legitimerade lärare gör vi tidsbegränsade anställningar, säger Ulrika Edfast.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om