Befolkningen i Nyköpingregionen (där även Oxelösunds kommun ingår) har i flera år växt efter det mål som satts upp: 800 personer om året. Enligt prognosen som finns fram till 2030 kommer det att behövas ungefär 12 000 nya bostäder och inriktningen från Nyköpings kommuns sida är att tillväxten i tätorten främst ska ske inom de nuvarande gränserna.
De västra delarna av Nyköping, där en stor del av tillväxten förväntas, är hårt trafikerade vilket innebär stora utmaningar när det kommer till tillgänglighet och säkerhet samtidigt som staden växer.
I en så kallad åtgärdsvalsstudie har Nyköping och Oxelösunds kommun, samt Trafikverket och Region Sörmland, identifierat 17 punkter som behöver åtgärdas på längre sikt, i de västra delarna av Nyköping.
Ett uttalat mål är att förbättra möjligheterna för gång, cykel och kollektivtrafik som ”ska vara det naturliga valet av färdmedel”.
– Det handlar bland annat om att skapa bättre förutsättningar för att kunna röra sig kortare sträckor med gång eller cykel. Västerleden är egentligen den enda passagen som klarar av både gång och cykel, det leder till stora omvägar och då är risken att det genererar fler korta bilresor, säger trafikplanerare Magnus Bäckmark och fortsätter:
– Det handlar i hög grad om att minska det korta bilresandet med de här åtgärderna.
Prio ett enligt den ordning som fastställts av kommunstyrelsen i Nyköping är att göra en övergripande analys, för alla trafikslag, över området mellan trafikplats Kungsladugården på E4 och vidare in på Västerleden. ”Bristande tillgänglighet” och det obevakade övergångsstället på Västra viadukten nämns som några punkter som behöver åtgärdas.
När det kommer till tillgänglighet för fotgängare och cyklister finns en passage planerad under spåren på Nyköpingsbanan, i förslaget till detaljplan för det kommande resecentrumet. Men det kan även bli aktuellt med ytterligare en gång- och cykelpassage över TGOJ-banan.
– Det behövs en koppling längre söderut mellan Spelhagen och Idbäcken, till exempel, säger Magnus Bäckmark.
Beslut kring eventuella åtgärder ligger dock en bra bit fram i tiden. Det första steget blir att genomföra trafikanalysen och den förväntas ta mellan 12-15 månader.