Körde i 40 km/h på elsparkscykel – misstänks för brott

Elsparkcykeln som körde förbi en polisbil i Nyköping körde fort – för fort.
Nu misstänks föraren av elsparkcykeln för brott.

När elsparkcykeln körde om polisbilen slog patrullen på blåljusen. Efter en längre färd slog elsparkcyklisten slutligen stopp (arkivbild).

När elsparkcykeln körde om polisbilen slog patrullen på blåljusen. Efter en längre färd slog elsparkcyklisten slutligen stopp (arkivbild).

Foto: Mostphotos/Andrey Popov

Nyköping2025-04-27 10:13

– En elsparkcykel får köra i högst 20 kilometer i timmen, säger Martina Gradian, polisens presstalesperson.

Elsparkcykeln som körde förbi polisbilen i Nyköping vid elva-tiden på lördagskvällen gick betydligt snabbare. Den uppfattningen har i alla fall den aktuella polispatrullen, som slog på blåljusen och började följa efter elsparkcykeln.

– Det dröjde ett tag innan de fick stopp på elsparkcyklisten. De fick följa efter på både gång- och cykelvägar innan personen stannade.

Försökte personen fly?

– Det är svårt att veta. Men det brukar inte dröja så lång tid innan ett fordon stannar om vi slår på blåljusen, säger Martina Gradian.

Enligt polispatrullen körde elsparkcykeln i drygt 40 kilometer i timmen. Den tillåtna maxhastigheten är 20 kilometer i timmen. Detta eftersom en elsparkcykel klassas som en cykel.

– En elsparkcykel kan klassas som moped om den går snabbare än så, men måste då uppfylla andra krav för att få brukas i trafik, säger Martina Gradian.

För att en elsparkcykel ska kunna klassas som moped måste elsparkcykeln med andra ord leva upp till de krav som ställs på mopeder. Om elsparkcykeln inte klassas som varken cykel eller moped får den inte köras på allmän väg, utan endast inom inhägnat område. 

Föraren, en man i 30-årsåldern, misstänks nu för grov olovlig körning. Straffet brukar vara böter men i straffskalan ingår också fängelse på max sex månader.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!