Larmar om dålig arbetsmiljö på Nyköpingshem

Läget är ytterst allvarligt för delar av personalen på Nyköpingshem, larmar skyddsombudet. Bristande rutiner och dåliga arbetsförhållanden i Brandkärr riskerar att leda till sjukskrivningar.

Otryggheten i Brandkärr leder till arbetsmiljöproblem för de anställda på Nyköpingshem, anser skyddsombudet, som gjort en anmälan till Arbetsmiljöverket.

Otryggheten i Brandkärr leder till arbetsmiljöproblem för de anställda på Nyköpingshem, anser skyddsombudet, som gjort en anmälan till Arbetsmiljöverket.

Foto: Mikael Strand

Nyköping2020-01-07 17:20

Det är i en anmälan till Arbetsmiljöverket som skyddsombudet larmar om situationen. Personal utsätts ständigt för ohälsosam stress, något som ger upphov till sömnproblem, skapar konflikter och leder till nedstämdhet, huvudvärk och magbesvär, står det.

Enligt skyddsombudet, Richard Fredriksson, är det personal på driftenheten, samt fastighetsarbetare och miljövärdar på förvaltningsområde 1 som far illa. På driftsenheten orsakar bristande rutiner och en otydlig ansvarsfördelning problem, säger han till SN.

– Personalomsättningen är väldigt hög på enheten, samtidigt som det är ont om skriftliga rutiner. Det skapar otydlighet.

Förhållandet att delar av Nyköpingshems fastigheter ligger i ett socioekonomiskt utsatt område skapar också problem, förklarar han. Framför allt fastighetsarbetare och miljövärdar i Brandkärr känner oro när de till exempel rör sig i närheten av mörka källarförråd.

– De kan stöta på allt möjligt där, som till exempel knarkare. Det känns väldigt otryggt för både personal och för hyresgäster och språkförbistring gör det inte lättare.

Enligt Richard Fredriksson har han som skyddsombud påtalat de många bristerna vid flera tillfällen, utan att Nyköpingshem vidtagit några åtgärder. Efter det att Arbetsmiljöverket har fått en anmälan på sitt bord, tycker han sig dock se att bostadsbolaget har börjat agera.

Upplever du att bostadsbolaget inte vill ta tag i problemen, eller upplever du att det handlar om oförmåga?

– Jag tror att arbetsgivare vill göra rätt, men ibland saknas kunskapen, säger han.

Johan Eriksson, vd på Nyköpingshem,  menar att bostadsbolaget inte brister i sitt ansvar. Bolaget har ett systematiskt arbetsmiljöarbete och tidigare inspektioner som Arbetsmiljöverket gjort på arbetsplatsen har inte föranlett några förelägganden, säger han.

– Vi följer de lagar och regler som finns.

Däremot håller Johan Eriksson med om att arbetsmiljön stundtals kan vara tuff, bland annat vad gäller sophanteringen.

– Våra medarbetare kan göra hur snyggt som helst i ett soprum ena dagen. Nästa dag ser det ut som ett bombnedslag. Jag har förståelse för att det kan kännas tröstlöst. Men det handlar inte om bristande dimensioner eller så, utan om att människor måste lära sig hur det ska fungera.

Märker du av någon ökad ohälsa bland berörd personal?

–  Nej, det gör jag inte.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!