Satsar på varm mat i livsmedelsbutiken

En doft av potatisgratäng och stekt kött kan anas mellan butikshyllorna.
– I framtiden kanske man kan sitta här och äta. Och i bästa fall med ett glas vin, säger butikschef Robin Ljungh på Hemköp

Hemköp satsar stort på "hemlagad" mat

Foto: Linus Elsinen

Nyköping2025-06-10 05:00

Salladsbuffé finns snart sagt i var och var annan matbutik. Hemköp på Spelhagen har tagit idén ett steg längre.

Bredvid salladsbuffén finns i dag stora karotter med varm mat, som potatisgratäng, lasagne, kokt potatis och stek kött. Allt tillagat av butikens egna kockar.

Konceptet är inte helt nytt för butiken – men nu har det utvecklas rejält.

– Gensvaret från kunderna var så bra när vi började med det här att vi bestämda oss för att ta det ett steg till och göra en ordentlig satsning, säger Robin Ljungh.

Nu finns en helt ny avdelning för varm hämtmat på plats och konceptet kan utvecklas ytterligare. Butikschef Robin Ljung säger att det egentligen inte finns några gränser.
Nu finns en helt ny avdelning för varm hämtmat på plats och konceptet kan utvecklas ytterligare. Butikschef Robin Ljung säger att det egentligen inte finns några gränser.
Den varma hämtmaten kostar 16,95 kronor hektot.
Den varma hämtmaten kostar 16,95 kronor hektot.

Tidigare serverades fyra olika rätter per dag. Nu är det åtta. Dessutom har köket fått sig ett ansiktslyft och en helt ny avdelning har byggts för den varma hämtmaten. 

Ska ni konkurrera ut stadens restauranger?

– Haha...det vore ju en fjäder i hatten. Men nä, det lär vi inte göra. Det är ju en annan grej att äta på restaurang. Man har sittande bord och kan få ett glas vin till maten, säger Robin Ljung.

Och ni kan inte ha sittande bord här?

– Jo, det finns inga gränser. I framtiden kanske vi kan ha det. Det finns till och med en matbutik i Stockholm som får servera vin. Det kanske skulle kunna bli aktuellt här också.

Enligt Pär Bygdeson, vd på branschorganisationen Livsmedelshandlarna, är salladsbufféer och varm hämtmat en framgångsfaktor för en del livsmedelsbutiker, men inte för alla.

– Det beror mycket på var butiken ligger. Finns det många arbetsplatser runt butiken brukar sådana här satsningar gå bra. Då kan butiken få många lunchgäster, säger han.

Kocken Robin Sandell gillar satsningen, som också innebär en del utmaningar.
Kocken Robin Sandell gillar satsningen, som också innebär en del utmaningar.
Redan första dagen prövade många kunder den nya avdelningen. Kallskänkan Houda Majbour och kocken Robin Sandell hjälpte kunderna.
Redan första dagen prövade många kunder den nya avdelningen. Kallskänkan Houda Majbour och kocken Robin Sandell hjälpte kunderna.

Spelar de stigande matpriserna någon roll?

– De slår nog åt båda håll. Det är billigare att köpa hämtmat än att gå på restaurang. Å andra sidan är det billigare att göra en egen matlåda, från gårdagens rester.

Robin Sandell är en av butikens två kockar. Han gillar att verksamheten med varm hämtmat utvecklas, men satsningen är också en utmaning, förklarar han.

– Vi använder i princip bara butikens egna varor och ofta varor med kort hållbarhetsdatum. Det minskar svinnet och är bra för miljön. Å andra sidan får man tänka till för att få fram åtta rätter varje dag, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!