Den första rapporten för året skulle ha lämnats in senast i måndags. Men datumet förlängdes då det uppstod tekniska problem och de arbetssökande fick istället fram till en minut i tolv på onsdagsnatten på sig. Kravet på de nya rapporterna har medfört en större arbetsbelastning på Nyköpings arbetsförmedling och man har fått sätta av extra resurser för att klara av dem. Men än så länge vet man inte hur stor den extra arbetsbördan kommer att bli i framtiden.
– Framförallt har vi riggat så man kan hantera dem i nästa läge. Vi har ökat personalen på vår direktservice lite men också jobbat mycket med utbildningstillfällen inför det här. Bland annat utbildat folk i hur man använder sig av e-legitimationen, säger Mats Karlsson, arbetsförmedlingschef på arbetsförmedlingen i Nyköping.
På Alfakassan har man också utökat bemanningen men säger att det fortfarande är för tidigt för att veta de exakta konsekvenserna.
– Vi kommunicerar alltid med den enskilde om det visar sig att en rapport kommer in försent eller att arbetsförmedlingen tycker det saknas något, säger Tina Söderberg, försäkringsansvarig på Alfakassan.
Hon säger att eftersom regeln är så ny är det är svårt att se hur den påverkar a-kassan.
– Men regelverket är snårigt som det är. Så om det här underlättar för den enskilde är det bara bra.
Bo Sigfridsson är nybliven arbetssökande efter att ha sagt upp sig från sitt senaste jobb. Han har än så länge bara fått lite grundläggande information och har inte hunnit sätta sig in helt i hur det fungerar med rapporterna, men tycker att det låter vettigt.
– Folk behöver vara aktiva. Det kanske är lätt för mig att säga som har jobbat men vill man något så ordnar man det.
Ingegerd Gustafsson som är arbetsförmedlare har också uppfattningen om att det är rätt få hos dem som har varit oroliga. Hon tror precis som Mats Karlsson att det beror på att de har gett mycket information innan. Att det nya kravet på att lämna in rapporter skulle vara en jakt tycker hon inte.
– Tidigare var man också tvungen att berätta vilka jobb man har sökt. Det som skiljer sig åt nu är att det blir en mer strukturerad form. Innan kunde en del gå direkt till förmedlaren, andra ringde eller mejlade.