Massiv lärarkritik motröran i organisation

Vem har egentligen ansvar för den övergripande planeringen i skolan? Nu larmar lärare om en skolcirkus där stora strukturella problem hamnar i knäet på enskilda rektorer och lärare.

NYKÖPING2015-03-03 22:47

– Det kan inte vara pedagogernas uppgift att lösa lokalfrågorna, säger fyra frustrerade lärare på Herrhagsskolan.

Det är trångt på flera av Nyköpings låg- och mellanstadieskolor. Klassrummen räcker inte till. På Herrhagsskolan diskuterar personalen om det är möjligt att göra personalrum och konferensrum till klassrum. Skolans samlingssal gick åt redan i höstas, när fritids behövde mer utrymme.

Lärarna Bitte Wahlén, Josefine Björkborg König, Sophie Bergdahl och Lisa Ortman berättar hur lärarkollegiet och rektor febrilt försöker hitta lösningar för att alla elever ska få plats i skolan till hösten. De hade hellre diskuterat utveckling och pedagogiska frågor.

– Det finns ju elevprognoser. Tittar ingen på dem? Det här har varit känt sedan länge. Vi vet att vår rektor slog larm för flera år sedan men alla tycks ha blundat. Det är inget som vi på skolorna ska jobba med. Vår uppgift är ju att vara lärare.

Politikerna i Nyköping säger att kommunen satsar mer på skolan än jämförbara kommuner. Uppgiften får lärarna att höja på ögonbrynen.

– Var tar pengarna vägen? Vi har inte högre löner än på andra håll, tvärtom. Och det finns nog inga andra kommuner där det är så svårt att få göra saker med eleverna som här, här lever vi på snålhetens gräns.

Lärarna beskriver hur enkla och självklara aktiviteter kan föregås av stora överväganden. Som sist, när eleverna skulle åka skridskor på Rosvalla. För det behövdes busstransport - och den kostar pengar. Lärarna har med tiden blivit experter på att söka projektpengar och stipendier till lärande elevaktiviteter.

– Självklart ska skolan ha råd med studiebesök. Men det bygger på vårt engagemang, att vi trollar där det går.

Lärarna är kritiska mot den centrala ledningen som enligt dem genomför beslut utan förankring. Nedmonteringen av Resursteamet är ett exempel.

– Ingen frågade oss. Plötsligt kom det bara ett beslut. Man raserar det som fungerar under täckmantel att det ska bli bättre.

Nyköpings skolor har under de senaste åren gjort gigantiska underskott. Men lärarna säger att det inte finns något att spara på i verksamheten.

– Om pengarna inte räcker får de väl höja skatten. Barnen måste få kosta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om