Mediaprofiler i klickjaktsdebatt

– Klickjakt, låter som något fult, men vi vill ju bli lästa.

LIVE TV debatt 2.jpg

LIVE TV debatt 2.jpg

Foto:

NYKÖPING2014-11-18 22:37

Det säger Frida Boisen, chefredaktör på GT, som deltog i en paneldebatt om journalistik på Ambrosia i Nyköping under tisdagen. Hon upplever inte att det finns någon motsättning mellan lättsmält och fördjupande materialet i deras produkt.

– Vi gör våra publicistiska beslut utifrån vad vi tycker är viktigt att berätta och granska, inte för att det ska bli viralt, säger Boisen.

– Att folk bara vill sprida trams och katter, det är inte sant. Vi har aldrig haft det bland våra mest delade artiklar.

Sportbladetprofilen Robert Laul tycker inte att kvaliteten på innehållet kan mätas i antalet delningar och berättade om ett exempel om när han blev ombedd att skriva en krönika om fotbollsspelaren Kevin Walker som samtidigt var med i Idol på TV 4.

– Det var en av mina mest klickade artiklar inte det minsta stolt över att den fick spridning. Vem som helst som kan stava kan få den viral och det tar bort lite av självförtroendet hos en journalist.

Panelen diskuterade även branschens kniviga kliv från papperstidning till digitalisering.

– Oavsett om man har en stor digital publik så är det svårt att tjäna pengar på det, menar Journalistförbundets ordförande Jonas Nordling.

– Det är en stor match vi står inför och det handlar om att få intäkter och lära sig förstå mekanismerna, säger Östgöta Correspondentens publisher Charlotta Friborg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om