Kontraktet gäller en förgrening av Ostlänken genom Nyköping som kallas Nyköpings bibana. Sträckan är cirka åtta kilometer lång och ska fungera som en anslutning i Ostlänken mellan Nyköpings resecentrum och Skavsta.
Entreprenör för arbetet blir företaget Implenia som har landat kontraktet som är värt 1,5 miljarder kronor.
– Vi är mycket stolta över att ha tilldelats kontraktet, säger Jiri T. Englén, vd på Implenia Sverige AB i ett pressmeddelande.
Byggstarten för projektet har Trafikverket planerat bli först 2027. Sträckan är uppdelad i en västra och östra del där man på den västra sträckan ska bygga nya dubbelspår. Den östra sträckan kommer huvudsakligen bestå av enkelspår där man ska renovera de spår som ligger där idag.
Man kommer längs Nyköpings bibana även att bygga tre järnvägsbroar, en faunabro och en gång- och cykelbro. Gång- och cykelbron ska ligga vid Ekensberg och skapa en säker passage över järnvägen till friluftsområdet.
– Detta är såklart en stor milstolpe för projektet, vi ser fram emot att påbörja vår samverkansfas med entreprenören och tillsammans arbeta vidare med framtagande av gemensamma processer, rutiner med mera inför kommande faser, säger Daniel Hildén, projektchef för Nyköping bibana.
Projektet beräknas vara klart 2031 och då kommer tåg kunna köra 160 km/h utanför tätorten i Nyköping.