Det är regeringen som har gett Trafikverket i uppdrag att utreda vad som händer om nya stambanor byggs till Göteborg och Malmö med en prislapp på högst 205 miljarder kronor.
När tidningen ber infrastrukturminister Tomas Eneroth om en kommentar om de alternativ som Trafikverket ser framför sig för att klara budgetramen, slår han ett slag för Ostlänken i sin nuvarande form. Tomas Eneroth skriver att hans egen utgångspunkt är Sverigeförhandlingens förslag, det vill säga den nuvarande utformningen.
– Jag vill ta tillvara på engagemanget och planerna som kommunerna gör i till exempel bostadsbyggande och stadsutveckling med anledning av de stora samhällsinvesteringar som de nya stambanorna är, skriver han också.
Både Urban Granström (S) och Daniel Portnoff (M) tolkar infrastrukturministerns uttalande som positivt för stationerna i Nyköping, Vagnhärad och Skavsta.
– Det låter som det vi försöker föra fram. Det finns regionala nyttor med Ostlänken som vi har jobbat hårt för att få fram. Vi verkar ha samma bild, säger Urban Granström.
Daniel Portnoff uppskattar att infrastrukturminister Tomas Eneroth också lyfter fram samhällsnyttan med hela det nuvarande Ostlänkenprojektet – det vill säga kommunernas investeringar i bostadsbyggande och annan infrastruktur runt Ostlänken.
– Det känns som ett erkännande av det vi håller på med i kommunerna varje dag, säger han.