Restuppgifter, omtentor och nya inlämningsuppgifter gör maj till årets kanske tyngsta månad för många studenter. Vems är felet?
En del av förklaringen finns, enligt studenterna själva, i betygssystemet. Ett förargligt E på ett moment kan förstöra slutbetyget i en hel kurs, säger de. Valet blir att skjuta jobbet framför sig i hopp om att senare kunna prestera ett A eller B. Uppgifterna läggs på hög. Flera ungdomar sätter fingret på en del av det som blivit snett i skolan.
– Betygen är viktigare än att man lär sig något.
En del av eleverna på Tessin säger att lärarnas dåliga planering föder onödig stress. Stora arbeten och uppgifter delas ut med tajta deadlines och lärarna samordnar inte proven.
Ekonomistudenterna Evelina Gustafsson, Zabine Svensson och Julia Österman påpekar att ett fåtal lärare använder den digitala klasskalender som bland annat ska hjälpa lärarna att hålla koll och sprida ut tunga arbetsuppgifter och prov över terminen. Och trots att alla lärare och elever har datorer vägrar fortfarande en del lärare att kommunicera via mejl.
Daniel Moberg, biträdande rektor och ansvarig för samhällsprogrammet bekräftar att många av gymnasisterna är stressade just nu. Han antyder en viss frustration över det.
– Hela läsåret pratar vi om vikten av att inte hamna efter. Ändå blir det såhär. Förra året hade vi elever som gjorde omprov sista skoldagen, säger han.
Eleverna har rätt att lämna in sina arbeten till terminens slut den 12 maj. Men treornas betyg ska vara satta senast fredag den 29 maj klockan 12.
– Annars hinner vi inte få in uppgifterna i systemet och då kan de inte söka högskolan förrän till våren.
Kurator Sara Norrhäll märker också av ett ökat tryck från eleverna just nu.
– Det är många som vill komma och prata för att de känner sig stressade. De har skjutit upp arbeten och nu inser de att det är kort tid kvar. De läser många ämnen och ska hålla många bollar i luften.
Vad kan du göra åt det?
– Jag kan hjälpa dem att sortera, det är bra att spalta upp saker. Jag råder dem att göra en sak i taget och att bli klar med den, Många gånger beror stressen på att de försöker göra fem saker på en gång. Sen kan jag tipsa om mindfulness och olika avslappningsövningar, säger hon.
William Lundsten och Aldin Mujdza som båda går barn- och fritidsprogrammet, säger att de har koll på läget. Ingen av dem är särskilt stressad.
– Jag har gjort mina uppgifter och vet vad jag har kvar. Jag hade en dipp och var skoltrött förut men efter höstlovet tog jag tag i saker, säger William.
Vad betyder betygen?
– Det är viktigt att man är nöjd med sitt betyg, oavsett om det är ett A eller ett E. Och om man blir skoltrött gäller det att bita i det sura äpplet och jobba på . Det är ju snart slut, säger William.