NCC medger bristande information

Entreprenören NCC medger att man brustit i informationen. – Men vi visste inte att Nyköpingshem uppmanat hyresgĂ€sterna att förvara sina saker pĂ„ vinden, sĂ€ger Stefan Feltenmark, platschef pĂ„ NCC i Nyköping.

NYKÖPING2015-02-11 07:04

NCC hade totalentreprenad pÄ renoveringen, vilket innebÀr att man har ansvaret för kontakterna med alla underentreprenörer. Men kontakterna har inte fungerat klockrent.

– SmĂ„ kommunikationsmissar som har lett fram till olika saker som har upprört nĂ„gra hyresgĂ€ster, sĂ€ger Stefan Feltenmark.

Framförallt Àr det arbetena pÄ vinden som upprört. Enligt Stefan Feltenmark visste inte NCC att Nyköpingshem uppmanat hyresgÀsterna att förvara saker pÄ vinden.

Trots att vindförrÄden var fyllda med tillhörighet delades inga inpackningsmaterial ut. Sedan startade borrningsarbetena.

– DĂ€r har vi brustit, sĂ€ger Stefan Feltenmark.

Varför bröt ni upp lÄsen till vindutrymmena?

– Vi har inte brutit sönder lĂ„s, det var för att komma fram och det Ă€r en kommunikationsmiss. Problemet Ă€r att folk skulle de ha tagit bort sakerna.

Vem har informationsansvaret under arbetets gÄng, NCC eller Nyköpingshem?

– BĂ„da. HyresvĂ€rden har ju kĂ€nt till att det utföras jobb pĂ„ vinden. Sedan informerar vi löpande hyresgĂ€sterna om nĂ€r vi ska starta.

Har ni gjort det dÄ?

– Ja. Vi har fĂ„tt ok frĂ„n Nyköpingshem att Ă€ndra vissa tider men har inte blivit vidarebefordrat till hyresgĂ€sterna, dĂ€r har Nyköpingshem brustit.

DÀremot har inte NCC informerat hyresgÀsterna om att de skulle ha plockat bort sakerna frÄn vindsförrÄden.

– Det Ă€r vĂ„rt ansvar, dĂ€r har det brustit mellan oss och vĂ„ra underleverantörer, sĂ€ger Stefan Feltenmark.

Det Àr stor skillnad pÄ att renovera i mÀnniskors hem jÀmfört med att bygga nytt.

Har ni haft hyresgÀstglasögonen pÄ?

– Ja. VĂ„r instĂ€llning Ă€r att man ska skydda saker, sedan kanske det brister för att det Ă€r brĂ„ttom.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om