Själv är han ändå ganska försynt över sin insats.
– Det var en ideell utryckning, men det finns en skyldighet att ställa upp om det föreligger livsfara, och det gjorde det i det här fallet. Så är det bara, säger han.
Det hela inträffade under den stormiga lördagsnatten den 18 oktober. Plötsligt ringer Nils Kjellbergs mobiltelefon.
– Jag fick ett nödanrop från den som körde båten. Det är en person jag känner sedan tidigare, och jag var den hamn som fanns närmast, säger han.
Båten hade fått motorstopp sydost om fyren på Ringsö, i Hävringebukten. Mannen som ringde var ensam i båten och var på väg mellan fastlandet och Hartsö. En av de värsta passagerna i den Sörmländska skärgården, enligt Nils Kjellberg.
– Det ligger öppet hav precis utanför och på land är det hala klippor som inte går att komma iland på. Det var bara att kasta sig ner mot bryggan och köra i högsta möjliga fart till platsen, säger Nils Kjellberg.
Sagt och gjort. Kjellberg begav sig som snabbt han bara kunde ut på havet. Det var kraftigt sjögång och vind.
– Det blåste 12 sekundmeter sydlig vind och det var en enorm sjö på platsen, vågorna var på en och en halv meter.
Först ville de försöka förankra båtarna så Nils Kjellberg kunde bogsera, men han insåg snabbt att det inte skulle gå.
– Det var dyningar rakt bakifrån och det gick inte, vi fick överge båten. Han trodde vi skulle kunna gå iland men det var helt omöjligt, klipporna var glashala och vågorna höga. Hade han åkt i sjön hade han inte klarat att ta sig upp, säger han.
Båten övergavs alltså, och Nils Kjellberg skjutsade mannen till Hartsö innan han vände hemåt igen.
– Ja, jag har lite kattögon och ser bra i mörkret, om man får säga så själv. Så jag körde faktiskt dit honom innan jag åkte hem själv.
Var ni rädda?
– Jag tror inte man tänker så i de sammanhängen, man vill agera ändamålsenligt. Men jag tror han var nog ganska skärrad, oddsen var inte bra om inte jag kunnat komma dit.
Båten bärgades på tisdagsförmiddagen av Anders Boije från Trosa. Då hade den drivit in mot land, i skrovet fanns ett hål på en och en halv meter och båten gick inte att länspumpa.
– På kvällen låg den vid ena sidan av en bergklack, men dagen efter låg den ett ton tunga båten på andra sidan bergklacken. Det säger en del om vilka krafter som var i farten.