Nu rivs bron – trafiken stoppas helt i elva dagar

När södra järnvägsbron rivs påverkas framkomligheten ytterligare i centrala Nyköping.
– Nyköpingsborna får ha tålamod, säger Joel Renblom, Trafikverkets projektchef. 

Brunnsgatan stängs av under två veckor när delar av järnvägsbron rivs

Foto: Jens Alvin

Nyköping2025-07-02 01:00
  • Södra järnvägsbron i Nyköping rivs som en del av Ostlänken-projektet, vilket innebär avstängning av Brunnsgatan 14–25 juli. Bil-, ambulans- och busstrafik påverkas, men tågtrafiken fortsätter som vanligt.
  • Rivningen är ett steg mot att förbättra tågkapaciteten i Sverige, med Ostlänken färdigställd 2035. Nya broar byggs för att möjliggöra fler och snabbare tåg.
  • Trafikverket uppmanar till tålamod då projektet påverkar framkomligheten i Nyköping. Ett omfattande skyltprogram ska underlätta för trafikanter under byggtiden.

Byggandet av Nyköpings resecentrum, som ingår i det stora programmet Ostlänken, har nog inte undgått någon. Nu har det blivit dags för ett av de mer omfattande momenten i projektet: Södra järnvägsbron rivs. 

Det innebär att en del av Brunnsgatan kommer att stängas av, med start vecka 29. 

– Vi kommer att klippa bron med typ som en jättestor sax, säger Joel Renblom som är Trafikverkets projektchef för resecentrumprojektet. 

Under perioden kommer inga bilar fram via bropassagen – inte heller ambulans och räddningstjänst. 

– Vi har en nära dialog med ambulans och räddningstjänst och de kommer att använda andra vägar. Även busstrafiken kommer att följa en alternativ rutt. 

"Det är roligt att jobba med ett projekt som påverkar en stad så mycket" säger Joel Renblom om byggandet av Nyköpings resecentrum, som är det största projekt han varit chef över.
"Det är roligt att jobba med ett projekt som påverkar en stad så mycket" säger Joel Renblom om byggandet av Nyköpings resecentrum, som är det största projekt han varit chef över.
Personalen jobbar på trots hällregn. "Inte optimalt" säger medarbetaren Gustav.
Personalen jobbar på trots hällregn. "Inte optimalt" säger medarbetaren Gustav.

Däremot påverkas inte tågtrafiken av brorivningen.

– Det södra spåret är ju redan avstängt så tågtrafiken rullar på som vanligt. 

Nästa sommar rivs den norra järnvägsbron, även då kommer tågtrafiken att fortsätta rulla eftersom den södra bron ska stå klar. 

– Från början var det tänkt att det skulle bli mer omfattande avstängningar, men nu har vi planerat på ett sådant sätt att vi bara behöver stänga av trafiken under kortare perioder. 

Utsikt mot södra delen av Brunnsgatan. I hörnet av bilden skymtar skyddsportalen Trafikverket satt upp så att stenar och grus inte ska skvätta ner på bilarna som passerar under bron.
Utsikt mot södra delen av Brunnsgatan. I hörnet av bilden skymtar skyddsportalen Trafikverket satt upp så att stenar och grus inte ska skvätta ner på bilarna som passerar under bron.
Byggandet av Nyköpings resecentrum beräknas kosta drygt två miljarder kronor. Hela Ostlänken beräknas kosta 91,4 miljarder.
Byggandet av Nyköpings resecentrum beräknas kosta drygt två miljarder kronor. Hela Ostlänken beräknas kosta 91,4 miljarder.

Även om Trafikverket och kommunen försöker planera så att projektet har en så liten påverkan som möjligt på framkomligheten, påverkas många trafikanter av ombyggnationerna.

– Vi försöker vara så tydliga vi kan och nå ut med information. Under avstängningen kommer vi att ha ett omfattande skyltprogram.

Redan idag ombeds bilister att om möjligt undvika centrum.

– Det är klart att vi förstår att det får en påverkan men samtidigt så är det ett stort och omfattande projekt mitt i stan, så det är omöjligt att genomföra utan att det får en påverkan. Nyköpingsborna får ha tålamod ett tag. 

– Det händer jättemycket i Nyköping kopplat till andra projekt, som inte Trafikverket har en del i. 

Här svetsas det för fullt trots kasst väder.
Här svetsas det för fullt trots kasst väder.
Utsikt mot norra delen av Brunnsgatan. I förgrunden syns norra spåret som fortfarande är i bruk.
Utsikt mot norra delen av Brunnsgatan. I förgrunden syns norra spåret som fortfarande är i bruk.
"Vi sätter upp skyddsväggar till viss del och gör buller- och vibrationsmätningar för att se om ljuden överstiger vissa nivåer" säger Joel Renblom om bullret från byggarbetsplatsen.
"Vi sätter upp skyddsväggar till viss del och gör buller- och vibrationsmätningar för att se om ljuden överstiger vissa nivåer" säger Joel Renblom om bullret från byggarbetsplatsen.

Byggandet av Ostlänken är enligt Joel Renblom en viktig åtgärd för att förbättra tågtrafiken.

– Vi har för dålig kapacitet på södra stambanan, och generellt på svensk järnväg. Det är en av orsakerna till att tågen inte går i tid. Så det här kommer att bli mycket bättre långsiktigt. Det kommer att gå fler tåg och gå snabbare. 

Trafikverket ska vara klara med sin del av projektet i Nyköping år 2027, och fler avstängningar är planerade redan nu.

– Efter det har kommunen lite arbete kvar innan centret står helt färdigt, säger Joel Renblom.

Karta över hur trafiken leds om när Brunnsgatan stängs av.
Karta över hur trafiken leds om när Brunnsgatan stängs av.
Planerade avstängningar

Brunnsgatan, mellan Södra Bangårdsgatan och Blommenhovsvägen, stängs av 14-25 juli 2025

Delar av Brunnsgatan stängs av v. 44 2025

Totalavstängning av järnvägstrafiken i några dagar påsken 2026 (buss ersätter)

Delar av Brunnsgatan stängs av under cirka två veckor sommaren 2026

Delar av Brunnsgatan stängs av Brunnsgatan stängs av v. 44 2026

Totalavstängning av järnvägstrafiken en period under sommaren 2027 (buss ersätter)

Nyköpings kommun stänger av delar av Brunnsgatan under en längre period på cirka åtta månader 2028.

Källa: Trafikverket 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!