– I den trafikanalys som gjorts har vi kunnat se stora överföringseffekter som blir väldigt positiva för Arnöleden och egentligen hela centrala Nyköping.
Det säger Magnus Bäckmark, trafikplanerare i Nyköpings kommun och syftar då på den trafiklösning som kallas för Arnölänken. Arbetet med att ta fram en ny översiktsplan pågår och den ska peka ut grunddragen för hur kommunens mark ska användas, utvecklas och bevaras fram till 2040 – bland annat ur ett trafikperspektiv.
Arnölänken innebär enligt förslaget att Örstigsleden och Arnöleden flätas samman med riksväg 53, via en ny bro över TGOJ-banan. Vinsterna är flera, bedömer Magnus Bäckmark.
– Det kommer lyfta över trafik som nu behöver åka in till Nyköping för att ta sig över TGOJ-banan. Det blir en avlastning på Arnöleden men även positiva effekter på stora delar av vägnätet inne i staden.
– Och när biltrafiken lyfts bort finns möjligheter att utveckla centrum på andra sätt. Utveckla gång-, cykel- och kollektivtrafik och minska korta bilresor.
Bland annat planeras nya gång- och cykelvägar över TGOJ-banan vid järnvägsstationen samt mellan Idbäcken och Hamnvägen/Järnvägsgatan.
Kommunen vill samtidigt anlägga en helt ny bilinfart till Arnö i söder – från Flättnaleden. Den fortsätter över åkermarken och får dels en avfart till Kanntorpsvägen och fortsätter sedan bort till Strandstuguviksvägen, i närheten av Kuggnäs.
– Den kommer att avlasta dagens infart (Örstigsleden), men det är många parametrar i det här. Det hänger ihop med var tillkommande bebyggelse hamnar, sedan handlar det även om hur folk väljer att färdas i framtiden. Genom att samtidigt skapa bättre förutsättningar för gång-, cykel- och kollektivtrafik kommer vi få avlastningar av annat slag. Det är en kombination av många olika saker.
Är de tidigare planerna på ny bilinfart via Strandparksvägen begravda?
– Besluten som är lagda säger att det inte kommer att medges någon biltrafik där. Och det är inte något som vi inom det här arbetet har sett behov av.
Ett flertal olika trafikprojekt runtom i Nyköping har ringats in i översiktsplansförslaget, där ligger arbetet med resecentrum först i prioriteringsordningen.
– Det är alldeles för tidigt att säga när arbetena runt Arnö kommer att kunna påbörjas. Det hänger mycket ihop med när och var utvecklingen av staden sker, säger Magnus Bäckmark.