Nya hastigheter på 25 ställen i Nyköping – vi har listan

Nyköpings kommun ändrar hastigheterna på hela 25 ställen i staden. 
I de allra flesta fall rör det sig om sänkningar. 
Men på några få platser får man köra fortare.

Nya hastigheter på 25 vägsträckor i Nyköping

Foto: Jens Alvin

Nyköping2025-04-28 01:00
  • Nyköpings kommun planerar att ändra hastighetsgränserna på 25 vägavsnitt i staden för att förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten.
  • Ändringarna, som baseras på en metod kallad "Rätt fart i staden", innebär mestadels sänkningar, men några avsnitt kommer att ha högre hastigheter.
  • Arbetet med att genomföra de nya hastigheterna börjar i slutet av april och förväntas vara klart innan årets slut.

En översyn av hastigheterna i kommunen är inget nytt. Tidigare har det genomförts på de mindre orterna runt om i kommunen. Nu är samma översyn gjord i Nyköpings tätort.

– När varje gata får rätt hastighet utifrån förutsättningar och funktion uppnås ökad trafiksäkerhet, bättre framkomlighet och jämnare trafikflöde, säger Johan Rubin, verksamhetschef på gata/park/hamn i Nyköpings kommun.

Johan Rubin, verksamhetschef på gata/park/hamn i Nyköpings kommun.
Johan Rubin, verksamhetschef på gata/park/hamn i Nyköpings kommun.

I sitt översynsarbete har man tagit hjälp av en metod som kallas "Rätt fart i staden". Gatans förutsättningar och funktioner avgör hastigheten. De gator som ingår i lokalnätet med låg andel genomfartstrafik och där oskyddade trafikanter prioriteras får en lägre hastighet, medan gator som ingår i huvudvägnätet eller har en mer uppsamlande funktion får en högre hastighet

– Det kan exempelvis vara de gator där kollektivtrafiken behöver ha en god framkomlighet och prioriteras, säger Johan Rubin.

På de flesta ställen där hastigheten ändras sänks den från 50 till 40 kilometer i timmen.
På de flesta ställen där hastigheten ändras sänks den från 50 till 40 kilometer i timmen.

De större gatorna som ingår i huvudvägnätet får i sin tur en högre hastighet, där olika trafikslag separeras. Det finns få korsningspunkter och begränsad bebyggelse i direkt anslutning till vägen. 

– På huvudvägnätet är förutsättningarna annorlunda och de får därmed en högre hastighet, förklarar Johan Rubin.

Kort kan man säga att hastigheterna 40 och 60 ersätter dagens 50 och 70. Men i Nyköpings görs ett undantag: Lennings väg behåller 50 kilometer i timmen, då vägen ingår i huvudvägnätet och det finns en hög grad av separering mellan trafikslag.

– Vi ser det därmed ej som lämpligt att sänka till 40 kilometer i timmen. Anledningen till att vi inte höjer till 60 är den bullerproblematik som finns på vissa platser längs sträckan idag, säger Johan Rubin.

På Stockholmsvägen, längs den så kallade Stockbacken genom Östra villastaden, är det idag 30 kilometer i timmen. Den hastigheten förlängs nu ner till rondellen vid östra Rundgatan.
På Stockholmsvägen, längs den så kallade Stockbacken genom Östra villastaden, är det idag 30 kilometer i timmen. Den hastigheten förlängs nu ner till rondellen vid östra Rundgatan.

I samband med ändringarna görs en del åtgärder så att trafikanter blir uppmärksammade på ändringarna. På de sträckor där hastigheten höjs från 50 km/h till 60 kommer övergångsställen att ändras till passager för att möjliggöra 60 kilometer och göra det säkrare för oskyddade trafikanter.

Arbetet med att genomföra de nya hastigheterna har ännu inte dragit igång.

– Planerad start är i slutet av april och omskyltningen sker då områdesvis, säger Johan Rubin som räknar med att vara klar innan årets utgång.

Att det är en fråga som engagerar kommunens boende kan Johan Rubin stryka under på.

– Det engagerar medborgarna och vi får ofta synpunkter och förslag till oss.

Från rondellen vid Folkungavallen och upp till stoppljusen vid lasarettet sänks hastigheten till 40 kilometer i timmen.
Från rondellen vid Folkungavallen och upp till stoppljusen vid lasarettet sänks hastigheten till 40 kilometer i timmen.
Här är nya hastigheterna

(tidigare hastighet inom parentes)

Här blir det 30 kilometer i timmen

Stockholmsvägen mellan Ö. Rundgatan-Stenbrovägen. (40)

Här blir det 40 kilometer i timmen

Kocksängsvägen mellan Runtunavägen-Grandelius väg (50).

Stenbocksvägen (50).

Brandkärrsvägen (50).

Stenbrovägen mellan Brandkärrsvägen-Mariebergsvägen (50).

Svärtavägen mellan Lennings väg-Ekensbergs friluftsområde (50).

Stockholmsvägen mellan Brandkärrsvägen-Ortvägen (30 och 50).

Östra Rundgatan-vid trafiksignalen (60).

Brunnsgatan mellan Blommenhovsvägen-Länsmansvägen (50).

Norrköpingsvägen (50).

Gamla Oxelösundsvägen mellan Norrköpingsvägen-Idbäcksvägen (50).

Idbäckvägen mellan Gamla Oxelösundsvägen-Stenbärsvägen (50).

Stenbärsvägen 50).

Trosavägen mellan Lennings väg-Ängstugevägen (50).

Ängstugevägen mellan Trosavägen-Idrottsvägen (50).

Brandholmsvägen mellan Idrottsvägen-Pontongatan (30).

Flättnaleden mellan Arnöleden-Tillverkarvägen (50).

Tillverkarvägen (50).

Här blir det 60 kilometer i timmen

Runtunavägen mellan Hargsvägen-Jägarebacken (50).

Brunnsgatan mellan Länsmansvägen-E4 ramper (50).

Kungsladugårdsleden (50).

Bergshammarsvägen mellan Västerleden-Gumsbackevägen V. infarten (50).

Trosavägen, från Ängstugevägen 140 meter österut (50).

Arnöleden mellan Örstigsleden-Flättnaleden (70).

Flättnaleden, mellan Arnöleden-väg 515 (50 och 70).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!