För fem år sedan flyttade Trafikverket in på Nyckelvägen i Nyköping för att arbeta med Ostlänkenprojektet. Nu ska personalstyrkan expandera och lokalerna är för små. Nästa år väntar en flytt till en byggnad vid Nyköpingsån.
– Vi kommer successivt öka antalet medarbetare och ha en topp någonstans 2029 eller 2030, säger Ylva Gustafsson Höjer, enhetschef för Ostlänkenprojektet som berör Nyköping.
Anledningen till utökningen är att arbetet med Ostlänken går in i en så kallad produktionsfas och själva byggnationen startar. Just nu är cirka 30 personer placerade på kontoret i Nyköping. Som mest räknar Ylva Gustafsson Höjer med att de kommer rekrytera 70 personer.
– En del är konsulter och sedan är det projektledare, projektingenjörer och specialister inom en mängd områden, till exempel miljö.
I Nyköping finns flera delprojekt för Ostlänken, varav två är lokaliserade i stadsmiljö. Nyköpings resecentrum ska börja byggas inom kort och beräknas vara färdigt 2027 eller 2028, enligt enhetschefen. Banan som blir anslutningen mellan Nyköpings resecentrum och det planerade resecentrumet i Skavsta som även det ska byggas, beräknas ha byggstart 2025 och bli klar till 2031.
Det finns även delprojekt för sträckorna Sillekrog till Sjösa, Sjösa till Skavsta och Skavsta till Stavsjö.
– Det är ganska olika karaktär på de här projekten, säger Ylva Gustafsson Höjer.
De nya större lokalerna som Trafikverket ska vara i renoveras för närvarande. Först till hösten 2025 är det planerad inflyttning.
– Det är därför det dröjer. Annars skulle vi gärna flytta snabbt, säger Ylva Gustafsson Höjer.
Trafikverket har till att börja med skrivit ett sexårskontrakt med Corem, som äger fastigheten, berättar enhetschefen. När projekten för Ostlänken i Nyköping är slutförda kommer inte längre någon lokal hyras.
Vad kommer det kosta att hyra den nya lokalen?
– Den uppgiften har inte jag här faktiskt.
Vad händer med de som anställs för projektet i Nyköping när Ostlänken är färdig?
– De som är anställda har vi ju ett ansvar för. I möjligaste mån försöker vi ordna andra arbetsuppgifter. Vi har ju också, som alla företag, en viss omsättning. Vi tar ju även in konsulter och de får ju försöka hitta andra åtaganden.
Ostlänken ska sträcka sig mellan Järna och Linköping och bli en 16 mil lång järnväg. Trafikstart är beräknad till 2035.