Ostlänken: Lokala stationer slopas i nytt förslag

Regeringen vill utreda möjligheten att bygga nya stambanor för en sänkt prislapp. Det skulle kunna få allvarliga konsekvenser för Nyköping, Vagnhärad och Skavsta.

Micke Eriksson, som pendlar mellan Trosa och Stockholm, tycker inte att det är något större problem om Vagnhärad blir utan Ostlänkenstation.
"Det finns ju Trosabussen och Mälartåget så jag tycker att kommunikationerna är bra. Jag överlever utan at behöva ta mig fram i 250 kilometer i timmen."

Micke Eriksson, som pendlar mellan Trosa och Stockholm, tycker inte att det är något större problem om Vagnhärad blir utan Ostlänkenstation. "Det finns ju Trosabussen och Mälartåget så jag tycker att kommunikationerna är bra. Jag överlever utan at behöva ta mig fram i 250 kilometer i timmen."

Foto: Magnus Grimstedt

Nyköping2020-10-29 16:45

– Det här är ett utredningsuppdrag där vi tittar på vad det skulle innebära med en annan kostnadsram. Och detta blir ett första inspel till regeringen, säger Juliana Pyron, tillförordnad chef för systemplanering inom Nya stambanor på Trafikverket.

Vad skulle det kosta att bygga nya stambanor för höghastighetståg mellan Stockholm och Göteborg/Malmö? 230 miljarder löd en tidigare kostnadsuppskattning. Nu har Trafikverket fått i uppdrag av regeringen att utreda hur detta kan genomföras med ett tak på 205 miljarder.

Enligt ett underlag som Trafikverket har tagit fram så går det inte att anlägga nya stambanor utan att Ostlänkenprojektet i Sörmland blir rejält sargat. Centralt belägna stationer (exempelvis den som planeras i Nyköping) pekas ut som extra kostsamma, och för att kunna hålla sig inom kostnadsramen på 205 miljarder kronor så kommer flera planerade stationer att försvinna. Tre möjliga förslag med olika lösningar på hur stambanorna skulle kunna dras har tagits fram.

I samtliga tre försvinner Ostlänkenstationerna i Vagnhärad och på Skavsta. I ett alternativ behåller Nyköping stationen på bibanan och trafiken med så kallade snabba regionaltåg. Man blir däremot utan den trafiken och bibanan i de andra två förslagen.

– Det handlar om att utreda ett system som i teorin skulle byggas för 205 miljarder, men den kostnadsram vi ser är betydligt större än så. Då behövs större förändringar för att nå det uppdraget och stationslägen är kostnadsdrivande, säger Juliana Pyron.

undefined
Hans-Erik Eriksson, koordinator för Ostlänken i Trosa kommun, visar järnvägens tänkta sträckning vid Vagnhärad. Den pågående utredningen innebär dock inget hot mot stationen, uppger Trafikverket.

Ostlänkenstationerna i Sörmland avtalades 2017 mellan regeringen och kommunerna. Trafikverkets större utredning kring utbyggnad av stambanorna påverkar inte detta.

– Det överenskommelser som finns gäller. Det finns inget beslut om att slopa stationer och arbetet som vi har med Ostlänken fortsätter enligt plan.

Nästa vecka ska Trafikverket träffa Nyköpings och Trosa kommun samt regionen för att diskutera förslagen, då får de möjligheten att komma med synpunkter på de tre alternativen.

– I februari nästa år ska det beskrivas vad nuvarande system (Ostlänken bland annat) kostar, samt vilka konsekvenser de här tre alternativen för utbyggnad av stambanorna skulle få utifrån synpunkter från kommuner och regioner, säger Juliana Pyron.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!