Hittills har det vanliga varit att företag som vill köpa arbetskläder från Blåkläder till sina anställda gör det via en fysisk butik. På Prendo – som har 15 anställda och grundades i Nyköping 1981 – tror man att framtiden är digital och att nya arbetskläder kommer att köpas via nätet.
– Det är bara att titta på vad som händer på konsumentsidan. Där ser vi hur digitaliseringen leder till at butiker måste slå igen. Förändringar brukar ta längre tid på business to business-sidan men utvecklingen går åt samma håll även där, säger Marcus Ekoff.
Den tjänst som Prendo nyligen har lanserat innebär att företaget erbjuder sina kunder en digital lösning när det kommer till inköp av arbetskläder från Blåkläder, en av jättarna i branschen.
Grunden är att Prendo bygger upp en databas åt kunden, till exempel ett byggbolag. I databasen läggs kundens anställda in, med uppgifter om storlek på byxor, jackor, skor och så vidare. Även uppgifter om hur företagets logotyper ska se ut matas in.
Sedan kan beställningar göras, berättar Marcus Ekoff.
– Det tar betydligt längre tid att åka till en butik och prova kläder. Nu behöver kunden bara göra en beställning. Alla uppgifter finns redan i databasen.
Vad gäller försäljning av arbetskläder från Blåkläder är Prendo först ut med en digital lösning.
– Vi tror att det här är framtiden. På sikt kommer konceptet göra att vi står på trygga ben, säger John Ekoff, styrelseordförande.