Nytt hopp tänds för rosa tåg: "Viktigt ställningstagande"

Sedan förra sommaren har uppstickarens Saga rails vagnar tåg stått stilla. Nu tänds nytt hopp för de rosa tågen som trafikerar Nyköping – efter en utredning från Konkurrensverket.

Saga rail hoppas på hjälp från regeringen för att kunna konkurrera om tågbiljetterna till Nyköping.

Saga rail hoppas på hjälp från regeringen för att kunna konkurrera om tågbiljetterna till Nyköping.

Foto: Mats Nyblom

NYKÖPING2019-06-09 05:24

I början av 2018 började Saga rail trafikera sträckan Stockholm-Linköping, med stopp i Nyköping.

Men redan innan det första tåget hade börjat rulla väcktes frågor från Saga rails styrelseordförande Mats Nyblom. Nykomlingen var utestängd från SJ:s försäljningskanaler på nätet, och som en konsekvens av detta upphörde trafiken redan efter några månader.

Saga rail anmälde då SJ till Konkurrensverket för missbruk av dominerade ställning. Enligt bolaget har alla tågoperatörer, förutom Saga och MTR express, biljettförsäljning via SJ:s säljplattform.

Nu är Konkurrensverkets utredning avslutad och myndigheten konstaterar också att SJ är "helt dominerande vid försäljning av kommersiella persontågbiljetter". Något som skapar svårigheter för andra tågoperatörer att ta sig in eller expandera på marknaden.

– Det är ett viktigt ställningstagande och positivt att Konkurrensverket gör samma bedömning som vi gör, att nuvarande struktur gör att det inte finns någon fungerande tågmarknad, säger Mats Nyblom på Saga rail.

Konkurrensverket rekommenderar nu att regeringen ser över det rådande systemet kring biljettförsäljning för att främja konkurrensen på rälsen.

– Det finns däremot en risk att det blir någon slags långbänk. Det bästa vore att SJ säljer alla biljetter, att man börjar där som ett första steg, tycker Mats Nyblom.

Han ser flera tänkbara lösningar på hur tågmarknaden skulle kunna luckras upp. På kort sikt vore det däremot bra att släppa in alla operatörer på SJ:s biljettsystem, anser han.

– För oss är det viktiga att det finns en fungerande marknad där man kan etablera sig. Sedan kan man diskutrera om det kanske ska bli en neutral säljplattform i framtiden.

Det har tidigare gjorts försök med neutrala försäljningskanaler som inte är knutna till något av tågbolagen. Men biljettförsäljningen via andra kanaler än SJ:s har varit marginell.

Saga har sedan tidigare fått plats i tidtabellen efter sommaren 2019 som ligger kvar och bolaget har även ansökt om att få plats på spåret nästa år. Men att börja köra igen är inte aktuellt om man inte släpps in på SJ:s säljplattform, som ett första steg.

– Skulle vi köra igång nu är det ju exakt samma förutsättningar som tidigare. Det finns inget beslutat kring Konkurrensverkets ställningstagande och marknaden kommer inte att fungera annorlunda imorgon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om