Nytt VM-uppdrag för Bartos Media

Förra årets VM-kampanj blev prisbelönt tre gånger om. Och inför damernas världsmästerskap har Nyköpingsbyrån Bartos Media fått förnyat förtroende att skapa innehåll åt spelbolagsjätten Unibet.

Daniel Loefgren, Lars Björkman, och Linus Thunholm som jobbar med VM-projektet.

Daniel Loefgren, Lars Björkman, och Linus Thunholm som jobbar med VM-projektet.

Foto: Tobias Johannesson

Nyköping2019-06-03 19:50

Nyköping

– Det är kul att jobba såhär, för man vet aldrig riktigt vad det blir.

Det säger Linus Thunholm som snart byter Nyköping mot Frankrike och fotbolls-VM. Där ska han, som fotograf och producent, dagligen leverera innehåll till Unibets sociala kanaler, tillsammans med en duo som står framför kameran. En PR-byrå har satt vissa ramar för innehållet men annars har Linus ganska fria tyglar kring vad som produceras under mästerskapets gång.

Det handlar alltså inte om en traditionell reklamkampanj för tv.

– Det som är kul med konceptet är att det kan handla om vad som helst, runt själva matcherna. Och det handlar inte om att trycka ner en spelpolett i halsen på någon utan snarare att vara en kul partner kring mästerskapet, säger Lars Björkman, projektledare och delägare i Bartos Media.

Förutom Lars och Linus är även Daniel Loefgren involverad i VM-kampanjen, som art director har han skapat vinjetter och ansvarar för paketeringen av inslagen.

Ett prestigefullt uppdrag för Nyköpingsbyrån i hård konkurrens med Stockholmsbaserade aktörer.

– Ändå lyfter de på locket till Nyköping, det är skitroligt och man känner en stor stolthet, säger Lars Björkman.

Han fortsätter:

– Framförallt är det ett erkännande. Det är den stora vinsten och värt mer än de pengar vi får in på projektet.

I fjol fick Bartos Media samma uppdrag av Unibet under herrarnas fotbolls-VM. En kampanj som belönades trefaldigt på Spinngalan, PR-branschens största tävling i Sverige.

Till år 2020 kommer spelbolaget att gå in som huvudsponsor till herrallsvenskan i fotboll under en sexårsperiod - ett avtal värt närmare 900 miljoner kronor.

Finns det förhoppningar från er sida att fortsätta jobba med dem även där?

– Det får framtiden utvisa. Vi är ju inte de enda som gör film åt Unibet, men att det blev en förlängning nu känns klockrent, säger Lars Björkman.

Förhoppningen från Bartos är att de två VM-kampanjerna ska kunna leda till fler liknande uppdrag, som inte handlar om renodlad reklam.

– Det blir ganska sköna ringar på vattnet efter sådana här projekt. Det är spännande med reklam som inte är reklam och den här typen av material behövs inom många olika branscher.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om