Ökad försäljning på Systembolaget under pandemin

Systembolagets försäljning ökade pandemiåret 2020. Men det betyder inte nödvändigtvis att svenskarna druckit mer.

Alexandra Gustafson, butikschef för Systembolaget i Nyköping, har märkt att folk har hjälpts åt och handlat åt varandra under pandemin.

Alexandra Gustafson, butikschef för Systembolaget i Nyköping, har märkt att folk har hjälpts åt och handlat åt varandra under pandemin.

Foto: Johannes Tångeberg

Nyköping2021-01-03 19:15

– Folk har handlat åt närstående, åt vänner och äldre. Vi har upplevt att man vill vara hjälpsam, säger Alexandra Gustafson, butikschef på Systembolaget i Nyköping.

Pandemin har påverkat även Systembolaget och deras kunder. Inför jul och nyår har det som vanligt varit många som velat handla, och för att undvika trängsel har man ibland fått be kunder vänta utanför.

När det gäller vad och hur mycket folk har köpt, har Alexandra Gustafson inte märkt någon stor skillnad jämfört med tidigare år. Men Systembolagets totala försäljning gick upp under 2020, både i Sverige som helhet och i Sörmland.

I Sörmland var ökningen 19 procent under årets tre första kvartal, jämfört med samma period föregående år. Skillnaderna mellan länen är dock stor. Störst var ökningen i Skåne, medan den minskat i exempelvis Jämtland. Sett till riket som helhet var ökningen 12 procent.

Mest har försäljningen av sprit och öl ökat, medan ökningen för vin har varit något lägre. Försäljningen av alkoholfria alternativ har minskat.

Men att Systembolaget säljer mer alkohol, betyder inte att konsumtionen har gått upp. Förklaringen är snarare att färre kunnat handla alkohol utomlands och att besöken på restauranger och barer varit färre.

Det visar undersökningar av svenskarnas alkoholvanor.

– Där uppger de allra flesta att de inte har förändrat sin alkoholkonsumtion, och det är fler som säger att man minskat än ökat sin konsumtion, säger Sofia Brännborn, pressekreterare på Systembolaget. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!