Ortsbor kritiska mot hastighetssänkning på väg där tung E4-trafik ofta leds om

Tidigt på onsdagsmorgonen välte flera lastbilar på E4 vid Stavsjö. Tre av fyra körfält stängdes av och trafiken dirigerades om. Långt in på onsdagsförmiddagen dundrade långtradarekipagen fram på väg 800 nedanför Martina Hallströms hus.

NYKÖPING2016-11-10 08:41

Snart skyltas vägen om. Alla måste lätta på gasen när 90 blir 80.

– Vi anpassar hastigheten efter vägens standard, säger Mikael Klingstedt, utredningsledare vid Trafikverket.

Men den aviserade hastighetsbegränsningen faller inte i god jord bland ortsborna. De misstänker att vägunderhållet blir sämre. Dessutom tror de att trafikanter som tvingats bort från den snabba motorvägen kommer att bli irriterade och göra rena vansinnesomkörningar i frustration över att det går för långsamt.

– Vi ser det redan i dag. Man kan ha åsikter om hur folk borde bete sig, men måste se till vad de faktiskt gör, säger Martina Hallström.

Sträckan på motorvägen vid Stavsjö är olycksdrabbad och då vägen blir blockerad av räddningsfordon leds trafiken via väg 800.

– Inte minst därför borde den hållas i bra skick, säger Martina Hallström.

Mikael Klingstedt på Trafikverket säger att det inte kommer att bli sämre underhåll på väg 800 med anledning av fartdämpningen.

– Drift- och underhållsstandarden avgörs av hur mycket trafik det är och har inget att göra med hastighetsgränsen, säger han.

Planen är att alla vägar med tillåtna hastigheter över 80 ska vara delade med mitträcke eller motsvarande. Därför sänks nu hastigheten på hundratals mil runtom i landet.

– Det är bra, säger Per Lange, chef för trafikpolisen i Sörmland.

Han gillar dock inte att trafiken rutinmässigt dras om till väg 800.

– Vid en olycka finns inte mycket val, då måste man lösa situationen här och nu. Men under vägarbeten vore det nog bättre att leda över all trafik på en motorvägshalva i stället.

Han har en egen analys av de senaste dagarnas lastbilsolyckor på E4.

– De kör för illa. Det är för dåliga chaufförer helt enkelt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om