Ostlänken – bingo för arbetsmarknaden

Bara för Trafikverkets del kommer Ostlänkenprojektet att generera hundratals nya jobb i Nyköpingsregionen.

Visserligen ingen bandklippning men nu är Ostlänkenkontoret invigt. Från vänster: Christian Ljungdahl, projektchef för Ostlänken, Urban Granström, kommunstyrelsens ordförande i Nyköping och Anders Sköld, produktionsenhetschef på Trafikverket.

Visserligen ingen bandklippning men nu är Ostlänkenkontoret invigt. Från vänster: Christian Ljungdahl, projektchef för Ostlänken, Urban Granström, kommunstyrelsens ordförande i Nyköping och Anders Sköld, produktionsenhetschef på Trafikverket.

Foto: Tobias Johannesson

NYKÖPING2019-09-05 18:22

2022 ska Nyköpings nya resecentrum börja byggas och målet är att anläggningen ska stå färdig senast 2026. Resecentrumet är också den del som ligger först i Trafikverkets planering för Nyköping, kring järnvägsprojektet Ostlänken.

På torsdagen var det officiell invigning av Trafikverkets Ostlänkenkontor på Hamnvägen, mitt emot Nyköpingshus. "Det första fysiska beviset på att hela linjen är igång", som Christian Ljungdahl, projektchef för Ostlänken, beskriver det.

Nu jobbar fem personer på kontoret. Rekryteringen av bland annat projektledare och ingenjörer pågår och redan i slutet av året kan personalstyrkan ha fördubblats. När den stora byggproduktionen tar fart så skruvas behovet av arbetskraft upp rejält på alla håll.

– Bara i Trafikverkets organisation kommer vi vara ett hundratal personer, sedan måste kommunen och entreprenörerna ha folk i deras organisationer. Det kommer att behövas väldigt många människor, säger Anders Sköld, produktionsenhetschef på Trafikverket.

Enligt ett nytt besked i våras beräknas hela Ostlänken kosta närmare 64 miljarder att bygga, 10 miljarder mer än vad Trafikverket tidigare hade räknat med. Urban Granström (S) från Nyköping och Daniel Portnoff (M) från Trosa har tillsammans med kommunstyrelsernas ordföranden i övriga berörda kommuner haft möte med Trafikverket där det diskuterades hur kostnaderna skulle kunna sänkas.

– Det har inte förts så mycket diskussioner kring Nyköping utan det är framförallt i Norrköping och Linköping där man har sett fördyringar. Men vi planerar att ha ett uppföljande möte snart, säger Urban Granström.

Detaljplanen för det kommande resecentrumet har ännu inte antagits men Urban Granström hoppas att den ska tas upp till beslut innan 2019 är slut.

– Det viktigaste är att planerna är klara i god tid innan 2022 och det kommer vi att fixa.

Var järnvägsstationen vid Skavsta ska placeras är fortfarande inte spikat. Frågan är under fortsatt utredning, berättar Ulrika Hallgren projekteringschef på Trafikverket.

– Vi, kommunen och flygplatsen tittar tillsammans på olika möjligheter med utgångspunkten att stationen ska ligga så nära flygplatsen som möjligt, säger hon.

Vid årets slut ska man ha landat i ett beslut kring spårlinje för bibanan och den slutliga placeringen av stationen.

– Det finns flera alternativ i nuläget, och det gäller att hitta det bästa ur flera olika perspektiv.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om