När Xshore öppnade sin elbåtsfabrik i Nyköping 2021 väckte det internationell uppmärksamhet. Inte så konstigt. I fabrikslokalerna på Arnö var de först i världen med att bygga båtar på löpande band, ett produktionssätt som varit framgångsrikt inom bilbranschen.
Men hittills har försäljningen gått trögt.
Under förra året, 2023, tvingades bolaget minska på personalstyrkan i sin unika fabrik, från cirka 80 till 60 personer. Pengarna sinade och för att kunna fortsätta verksamheten har bolaget vid ett par tillfällen vänt sig till kapitalmarknaden och efterfrågat tillskott.
Så sent som i april i år kom också 100 fräscha miljoner in i bolaget. Men nu står det klart att pengarna tar slut någon gång under 2025. Sedan måste ytterligare kapital in.
– Så är det. 2023 var ett bedrövligt år. Men under 2024 ser vi en vändning och de investerare jag har pratat med visar stor förståelse, säger René Hansen.
Enligt prognosen skulle Xshore leverera 112 elbåtar under 2023. Det blev 22. Dessutom upptäcktes ett potentiellt fel i modellen Eelex 8000, vilket ledde till att bolaget bestämde sig för att återköpa 18 båtar från kunder. Sammantaget slutade 2023 med en förlust på hela 275 miljoner kronor.
– Återköpet var dyrbart men det visar att vi är långsiktiga. Våra kunder ska vara nöjda med våra produkter. I dag är felet avhjälpt och vi har stabiliserat båtmodellen. Produkten är ännu bättre i dag.
Om bolaget lyckas få in mer kapital ser René Hansen ljust på bolagets framtid. Flera europeiska länder överväger att av miljöskäl införa förbud mot bensindrivna båtmotorer, vilket innebär nya möjligheter för eldrivna båtar.
Under tiden som Xshore har brottats med problem har andra aktörer skjutit fram sina positioner, men René Hansen bedömer att bolaget fortfarande har ett stort försprång jämfört med andra elbåtstillverkare.
– Jag skulle säga att vi ligger tre år före alla andra. Vi har en fabrik där vi snabbt kan skala upp produktionen. Ingen annan har samma förutsättningar. Xshore har ett väldigt bra läge, säger han.
Det här året, 2024, har också startat betydligt bättre för Xshore. Nyligen tecknade bolaget sin största order någonsin. Totalt ska 40 båtar levereras till en återförsäljare som verkar på den tyska, österrikiska och schweiziska marknaden.
– Båtarna ska levereras under 2024 och 2025. Det är en väldigt glädjande affär. Återförsäljaren tar hand om allt och kommer att visa båten i flera showrooms.
Enligt René Hansen är Xshore världsledande vad gäller produktion av elbåtar – och bolaget har potential att blir störst i världen på marknaden. Men för att det ska lyckas måste alltså nya pengar in i bolaget.
René Hansen är optimistisk. Förutom att investerare visar förståelse för situationen, pågår sedan flera månader tillbaka diskussioner med Europeiska investeringsbanken.
– Vi är ett av 20 bolag som gått vidare som Blue Champions som nu utvärderas för lånefinansiering. Från början var 100 bolag med.
I dag arbetar cirka 70 personer i Arnöfabriken, uppger René Hansen. Fabriken har potential att producera över 900 elbåtar per år. Med den produktionstakten skulle fabriken behöva betydligt fler anställda.
– Vi är ett scale up-bolag. Och för ett scale up-bolag kan hissen gå fort ner men den kan också gå väldigt fort upp, säger han.
Xshore räknar med att kunna redovisa vinst under 2026.