Pensionären som vägrar vika sig för parkeringsbolaget

Björnlundabon Stefan Blomgren fick parkeringsböter på lasarettsparkeringen trots att han betalat avgiften. Q-park hävdar att han knappat in fel registreringsnummer i automaten och stämmer 72-åringen. Men han vägrar vika sig.

Q-park har stämt pensionären Stefan Blomgren för att få in felparkeringsavgifter på totalt 1000 kronor plus inkassokostnad och tingsrättens avgifter på 1080 kronor.

Q-park har stämt pensionären Stefan Blomgren för att få in felparkeringsavgifter på totalt 1000 kronor plus inkassokostnad och tingsrättens avgifter på 1080 kronor.

Foto: Ann-Katrin Drevfjäll

Nyköping2019-04-21 06:15

– Det är förmodligen inte det smartaste jag gjort. Men om jag åker dit i tingsrätten skaffar jag en sponsor och går vidare till nästa instans, säger han stridslystet.

Vid två tillfällen i mitten av maj förra året fick Stefan parkeringsböter på samma parkering. Ena gången betalade han med mynt, andra gången med kort i automaten. Bilen hade nummer WXJ055 men enligt Q-park har Stefan Blomgren istället skrivit in WXJ05 respektive WXCIJ055. Och då noterades inte betalningen i parkeringsvaktens utrustning.

– Jag fick inget kvitto. Hur ska jag då kunna bevisa att jag har rätt?

När Stefan Blomgren bestred avgifterna erbjöd Q-park en förlikning. Mot en avgift på 50 kronor per kontrollavgift skulle bolaget riva böterna. Det gick Stefan inte med på. Han hade ju betalat. Och OM han nu hade slagit fel krävs ingen större fantasi för att förstå att de "felskrivna" numren tillhörde hans bil.

– Lägg dem bredvid varandra så kan vilket dagisbarn som helst förstå vilken bil det handlar om, säger han,

Han redovisar ett räkneexperiment.

­– Jag har betalat totalt 42 kronor för sju timmars parkering. Med tingsrättens hjälp vill Q-park ha ytterligare 1000 kronor i böter. Det motsvarar nästan 35 dygn.

Stefan Blomgren tror att parkeringsbolaget medvetet riktat in sig på äldre personer.

– De vet att i min generation kommer 99 av 100 att betala böterna.

Peder Ståhlberg, vd för Q-park säger att det är omöjligt för parkeringsvakten att korrigera eventuellt felslagna registreringsnummer.

­– Allt sker digitalt. Vi ser om rätt regnummer finns med på listan. Har du inte skrivit rätt finns ditt nummer inte med.

Ståhlberg är iskall inför argumentet att Blomgren faktiskt har betalat för parkeringstiden han använt. Han jämför med en vanlig insättning på ICA-kortet.

­– Antingen betalar du in korrekt eller också gör du inte det. Jag fattar inte varför det skulle vara något undantag när det gäller parkering?

Ni har ändå erbjudit en förlikning?

­– Handläggaren kan ha sett att det är ett mänskligt fel och erbjuder en uppgörelse. Den ger inte pengar men en kostnadstäckning. Men den förlikningen är överspelad och vi har valt att stämma den här personen. Vi går inte till domstol om vi inte vet att vi har helt rätt.

Enligt Peder Ståhlberg är det "ytterst ovanligt" att Q-park erbjuder förlikning och ännu ovanligare att bolaget stämmer kunder.

– I runda slängar är det kanske 20 per år som vi tar till domstol. I 99 fall av 100 gör vi rätt. I hundrade fallet makulerar vi och då har vi hittat felet själva. Vi har system för det. Det är väldigt sällan en kund hittar fel hos oss, säger Ståhlberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om