Hästsläpet hade körförbud. Dragbilen, en liten hästlastbil, var för tungt lastad då den lämnade flygplatsområdet i Norrköping där 70 islandshästar landat dagen innan. Den chaufför som enligt flera källor satt bakom ratten söks just nu av polis för delgivning av en stämning för fortkörning i Skåne i september förra året. Chauffören har även tidigare fått fortkörningsböter och ertappats med att ha kört fordon belagt med körförbud. Han har flera gånger bötfällts för att han inte följt regler om raster och dygnsvila.
När räddningstjänst och polis larmades macken till rastplatsen Nyköpingsbro den 27 juni hängde hästen med ett ben över bommen inne i transporten.
– Utifrån hästens position kunde vi misstänka att den skadat sig ordentligt. Vi klippte loss inredningen så hästen kunde ligga ner. Den hade trasslat in sig i grimman och sparkat loss mellanväggen, berättar en av de brandmän som var med vid räddningsinsatsen.
Tillkallad veterinär konstaterade att hästen var bortom räddning och avlivade omedelbart den fyraårige valacken.
Landslagsryttaren och hästföretagaren Maria Berg från Sandviken hade också anlitat Pape Rosén för att få hem sina hästar från flygplatsen. Hon säger att transporten har skötts på ett oacceptabelt sätt.
– Den som kör yrkesmässigt måste naturligtvis följa alla regler. Det förutsätter man som kund, säger hon.
Hon är kritisk mot hur hästarna hanterats under resan. Hennes två nyimporterade tävlingshästar och ytterligare en häst stod i den tvåhästars lastbil som drog olyckssläpet.
– Mina ston var lösa tillsammans med en valack som skulle lastas av i Gävle. Mellanväggarna var borttagna och hästarna bråkade mycket med varandra under färden.
Chauffören har, enligt Maria Berg, sagt att bilen krängt så mycket att han trodde att den skulle välta.
– Kanske var det då olyckan hände inne i transporten, säger Maria Berg.
Hon säger att det är uppenbart att den döda hästen plågats fruktansvärt.
– Dessutom har man utsatt övriga trafikanter för fara. Jag tycker att folk bör veta vad de riskerar att möta på vägarna i sommar.
Trafikpolisen Jonas Höök noterade på plats att släpet hade körförbud men säger att han inte såg några övriga lagöverträdelser i samband med olyckan. Han tittade aldrig i hästlastbilen.
Claudia Beerta i Strömsund sörjer sin häst och förbereder sig för att processa mot speditören Pape Rosén.
– Jag tänkte först åka och hämta hästarna själv men ville inte att de skulle stå i ett vanligt hästsläp i 70 mil. Därför anlitade jag en professionell speditör. Jag räknade naturligtvis med att hästarna skulle köras i en riktig hästlastbil.
Maria Berg säger att hon vägrar betala för transporten.
Händelsen har fått stor spridning i islandshästkretsar. Ulrika Rosén, vd i Pape Rosén, vill inte prata med SN. Hon säger att företaget gett sin version i en nischad nättidning.
– Vi upplever att saker och ting förvärras hela tiden. Vi väljer att inte ge några ytterligare kommentarer, säger Ulrika Rosén till SN.