Kontroll av farligt gods på E4:an

Poliser i Nyköping utbildas i transporter av farligt gods. "Det kan bildas gaser som är väldigt dödliga vid en olycka" säger Jonas Höök trafikpolis.

Johan Milton och Johan Höök kontrollerar den Polskregistrerade lastbilen.

Johan Milton och Johan Höök kontrollerar den Polskregistrerade lastbilen.

Foto: Magnus Grimstedt

Nyköping2021-05-24 13:06

Under en veckas tid fortbildas poliser i kontroll av lastbilar med farligt gods.

– Det är väldigt viktigt att man har kunskapen om farligt gods. Det kan vara väldigt farliga ämnen som är ute och åker längs med våra vägar, säger trafikpolis Stefan Tranemyr.

Johan Höök, Johan Milton och Stefan Tranemyr vid poliskontrolls bussen.
Johan Höök, Johan Milton och Stefan Tranemyr vid poliskontrolls bussen.

Det kan vara olika former av farligt gods, så som explosiver, brandfarligt gods, gaser och frätande ämnen.

– Godset har klassificeras efter vad de har för risker om det kommer ut i naturen. Då ska man ha lite olika utrustning beroende på vilket ämne man transporterar. Det kan vara saneringsutrustning, brandsläckare och rätt utbildning, säger Jonas Höök, trafikpolis.

Johan Milton och Johan Höök kontrollerar den Polskregistrerade lastbilen.
Johan Milton och Johan Höök kontrollerar den Polskregistrerade lastbilen.

I april skrev tidningen om en man som var stupfull och narkotikapåverkad och som voltade av E4 vid Hållet i Nyköping med 52 kilo dynamit och 354 sprängkapslar i lasten.

Mannen var på väg från Östergötland till Stockholm där han jobbade som bergsborrare. Han var full, saknade körkort och bilen hade körförbud. Och han hade absolut inte tillstånd att frakta dynamit.

Johan Höök trafikpolis kontrollerar tankbilen.
Johan Höök trafikpolis kontrollerar tankbilen.

– Jag var inte inblandad i den händelsen, säger Jonas Höök.

Men hur tänker ni när ni kommer fram till en olycka där det kan vara farligt gods inblandat?

– Med den här utbildningen kommer vi som trafikpoliser att vara förberedda på att det kan vara farligt gods, som gaser och syror som kan bli väldigt farligt om det blir läckage. Man måste ha koll på vilket håll viden blåser åt. Så att man inte hamnar i några gasmoln, säger Jonas Höök.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!