Premiär: Idag rullar nya tågen på Nyköpingsbanan

I dag tas de nya tågen mellan Nyköping och Stockholm i trafik. "Det blir lite tidigare än planerat" säger Monica Johansson (S), regionråd.

Premiärdags för Mälartågen på Nyköpingsbanan, med stopp i Nyköping och Vagnhärad.

Premiärdags för Mälartågen på Nyköpingsbanan, med stopp i Nyköping och Vagnhärad.

Foto: Mälab/SN/Matthias Pfeil

Nyköping2020-06-22 06:30

Mälardalstrafik är ett bolag som ägs ­gemensamt av landstingen runt Mälardalen. Bolagets stora ­projekt har varit inköp av nya tåg och att köra dem i egen regi, 33 nya dubbeldäckare. 

En investering på 3,5 miljarder kronor.  Av den summan står Region Sörmland och länets kommuner för 1,8 miljarder, vilket motsvarar en beställning av 18 nya tåg till Sörmland. De nya tågen har redan levererats till delar av Sörmland.

Nu är det Nyköpings tur. 

De nya tågen är dubbeldäckare av europeisk modell, men anpassade för Sverige.

Det innebär bland annat att dörrarna för ­­­­­av- och påstigning är bredare för att det ska gå snabbare att stiga på eller av.

Varje tågset om fyra vagnar har plats för 350 sittplatser. Det finns också plats för ett visst antal cyklar, arbetsbord, två eluttag vid varje sittplats och utrymme för rullstolsburna. Dessutom kommer det finnas rejält med övervakningskameror i vagnarna för att öka säker­heten ­ombord.

Tågen tillverkas i Stadlers ­fabrik i Schweiz.

Tågens maxhastighet är 200 kilometer i timmen, vilket de kan uppnå på Svealandsbanan (Eskilstuna), mot 160 kilometer i timmen i dag. Men på Nyköpingsbanan kan inte tågen köra i 200, ty Nyköpingsbanan till Stockholm är alltför kurvig. Mellan Södertälje och Stockholm kan dock maxfarten utnyttjas, det tillåter rälsen där.

Idag börjar de första tågen alltså rulla, läs mer om avgångarna från Nyköping och Vagnhärad och den fortsatta planeringen inför hösten här.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!