Pressbyrån tar över biljettförsäljning

NYKÖPING Resebutiken i stationshuset bommar snart igen. Men från och med 1 april kommer resenärerna att kunna köpa biljetter manuellt på Pressbyrån och Resia.

Nyköping2014-03-20 18:14

– Vi är otroligt glada för det här. Pressbyrån är vana vid att ta hand om kunder på ett effektivt sätt, säger Thomas Silbersky, marknads- och försäljningsdirektör på SJ.

I januari meddelade SJ att 18 resebutiker i Sverige skulle läggas ner. Biljettförsäljningen över disk har minskat markant när allt fler resenärer gör inköpen digitalt.

På torsdagen presenterade järnvägsbolaget ett rikstäckande samarbete med detaljhandelskoncernen Reitan. Det innebär att Pressbyrån och Seven Eleven (som ägs av Reitan) tar över den service som resebutikerna tidigare erbjudit.

– De kommer att samarbeta kring beställning och försäljning av biljetter, men också hjälpa till i olika störningslägen som är en oerhört viktig funktion.

Samarbetet gäller över hela landet från och med 1 april. Även resebyråkedjorna Resia, med kontor i Nyköping, och Big Travel kommer att sälja tågbiljetter.

– Det finns frågor som en resebyrå har lättare att klara av, så vi lägger till Resia och Big Travel och täcker därmed i stort sätt in alla de orter som har haft resebutik.

Vad som händer med lokalerna i stationshuset där den nuvarande resebutiken ligger återstår att se.

– Jernhusen äger stationen och i den frågan pågår det löpande dialoger.

Lise Roll-Pettersson pendlar dagligen till Stockholm. Hon är svalt inställd till förändringen.

– Roger och Pernilla som jobbar i resebutiken har jättemycket kunskap, det är synd att vi går miste om det. Vi får se hur det här blir, men det får inte bli en försämring för pendlarna, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om