– Jag och León är ganska tävlingsinriktade, så det är klart att vi siktar på att bli bäst, säger Emanuel Fröberg, som driver den nystartade byrån Arco tillsammans med León Reyes.
Byrån är inriktad på att hjälpa företag att driva försäljning och bygga varumärken med hjälp av sociala medier. Målet att bli bäst kanske låter lite kaxigt. Men det finns all anledning för de två företagarna att känna självförtroende.
Trots att de är unga, 26 respektive 22 år, har de redan lyckats nå framgång i den tuffa marknadsföringsbranschen – och det på var sitt håll.
Båda startade sin egen byrå i gymnasieåldern. Det gick bra för båda två. Snart kunde de leva på sina företag och det tog inte lång tid innan de började anställa.
– Jag anställde en person redan när jag gick i gymnasiet. Det var speciellt. Han kunde ringa när jag satt på lektion, berättar León Reyes.
Framgångarna passerade inte obemärkt. Emanuel Fröberg fick pris som årets unga företagare i Nyköping och Oxelösund 2021. Ett par år senare, 2023, var det dags för León Reyes att ta hem samma pris.
När de nu har slagit sina påsar ihop står de på stadig mark. Kunder från de tidigare byråerna har följt med. Redan från start hanterar Arco marknadsföringsbudgetar på en halv miljard kronor.
Siktet är inställt på tillväxt.
– Som det ser ut nu kommer vi att snart behöva anställa. I dag är vi 14. Innan det här året är slut ser det ut som att vi kommer att vara 20, säger Emanuel Fröberg.
León Reyes och Emanuel Fröbergs resor påminner om varandra. Men det finns också skillnader.
I byrån Keep up agency var Emanuel Fröberg inriktad på att producera marknadsföringsinnehåll. León Reyes byrå, Xposure media group, arbetade främst med att hitta de effektivaste marknadsföringskanalerna.
– Det säger också något om våra personligheter. León är mer lagd åt det analytiska. Jag kanske är mer lagd åt det kreativa, säger Emanuel Fröberg.
Tillsammans vill de bygga den nya tidens byrå, anpassad för det ständigt föränderliga medielandskapet. De olika kompetenserna ska komplettera varandra.
– När jag gav mig in i den här branschen sa jag att jag ville ha Sveriges bästa byrå när jag var mellan 20-30 år. Det är den resan jag gör just nu, säger Emanuel Fröberg.