Redan under natten mot tisdag den 22 april, precis när påskhelgen tar slut, startar Trafikverket ett arbete vid järnvägsbroarna på Brunnsgatan.
– Då förbereder vi för injekteringsarbetet, säger Niklas Engström, projektledare produktion för Trafikverkets arbete med Nyköpings resecentrum.
– Injektering är en metod för att förstärka den befintliga brokonstruktionen inför kommande arbeten. Vi borrar oss in i brokonstruktionen och då måste vi stå på Brunnsgatan, fortsätter Niklas Engström.
Hålen som borras fylls sedan med injekteringsbruk som tillförs under tryck via slang. Arbetet beräknas ta tisdagen och onsdagen 22 och 23 april i anspråk. Det blir även arbete natten mot onsdag.
– Vi förbereder nattetid och borrar dagtid mellan 09 och 15.
Eftersom arbetet kräver att man är på det ena körfältet kommer en körbana emellanåt att vara avstängd. Flaggvakter kommer att reglera trafikflödet. Men trafikverket varnar för att det kan bli köer och uppmanar bilister att, om möjligt, ta alternativa vägar under dessa två dygn.
Gång- och cykeltrafikanter drabbas inte dessa två dagar. De kan fortfarande ta sig fram under bron längs gatan på den västra sidan. Men bara veckan ut.
– Från och med lördag den 26 april är båda gång- och cykelvägarna stängda. Då hänvisas man till den omledning som varit aktiv tidigare, säger Niklas Engström.
Man får precis som tidigare istället ta sig runt Folkungavallen och kyrkogården längs med ån. Denna avstängning gäller året ut.
– I samband med det stänger vi också trappan upp till järnvägsperrongen från Brunnsgatan.
Precis som under en vecka i mitten av februari kommer även all tågtrafik i båda riktningarna från och till Nyköpings centralstation åter att ersättas med buss. Det nya tågstoppet är från 30 april till den 5 maj.
– Det är samtidigt en symbolisk start för vårat arbete med själva resecentrum. Arbetena med markförstärkningar samt schakt- och spårarbeten hela vägen bort till Minninge har ju redan pågått en tid, säger Niklas Engström.
Det som Trafikverket konkret nu kommer att börja med är dels arbetena med själva järnvägsbroarna över Brunnsgatan, dels den nya centrala och västra passagen som båda byggs under mark.
– Den centrala passagen är den passage som ska förbinda de båda entrébyggnaderna som ska uppföras på var sin sida av järnvägen, säger Niklas Engström.