Attacken mot grundskolan i Trollhättan skakar om och väcker frågor om säkerheten på skolorna i den egna kommunen. Det finns dokumenterade planer och övningar för att utrymma skolan exempelvis vid en brand, men det går knappast att göra detaljerade instruktioner för hur man ska hantera en katastrofsituation liknande den i Trollhättan.
– Vi lyfter de här frågorna med skolledningarna hela tiden. Vi tar upp scenarier med möjliga risker, hur vi ska göra om vi behöver skydda oss inåt. Vi behöver kunna utrymma men vi måste också kunna inrymma och det pratar vi om, säger Anna Hesselgren.
Hon säger att det finns kommuner som har skrivna planer och riktlinjer för att hantera akutsituationer som den i Trollhättan, men att det hittills inte varit aktuellt i Nyköping.
– Vi har inte tagit det steget.
Skulle det behövas?
– Både ja och nej. Det finns en viss risk att det skrämmer och skapar obefogad oro. Vi ser vad som händer i samhället och visst finns det risker. Men det är svårt att skydda sig mot allt, säger Anna Hesselgren.
Under torsdagen höll kommunens säkerhetsavdelning och skolorganisationen en telefonkonferens för att diskutera läget. Inga särskilda säkerhetsinsatser kommer att göras med anledning av dådet i Trollhättan.
– Vi har samrått med polisen om det. Vår uppgift nu är att få skolpersonal, elever och föräldrar att känna sig trygga, säger Anna Hesselgren.
Skolpersonalen påminns även via interninformation om möjligheten att få hjälp av kommunens säkerhetsavdelning.
Hur ska vi prata med barn om det som hänt?
– Det enorma medietryck som följer katastrofen skapar mycket oro, säger Magnus Hasselblad, barnpsykiater och barnläkare vid barn- och ungdomspsykiatriska mottagningen i Nyköping.
Han säger att det är viktigt att förklara att det är en väldigt ovanlig händelse. Yngre barn behöver hjälp med nyanserna.
– Ju närmare en sak händer desto mer otäckt blir det. Vi ska inte forcera fram samtal men vi behöver visa att det är okej att prata, säger Magnus Hasselblad.