När Rune och Eva-Marie Brännström skulle resa från Bryssel till Skavsta för sex år sedan fick de veta att deras plan var inställt på grund av tekniska problem. De reste därför hem med tåg.
Eftersom de inte blev erbjudna hotellövernattning eller ombokade snarast möjligt, krävde de ersättning för hemtransporten men fick nej. Konsumentombudsmannen (KO) tog upp ärendet, som nu ligger i Högsta domstolen (HD) och EU-domstolen.
Nu backar Ryanair och skriver i ett brev till HD att man betalar paret ersättning och att målet därför ska avskrivas.
- Det här är en seger för oss även om det hade varit intressant att få vårt ärende prövat i EU-domstolen. Det är uppenbart att Ryanair insåg att man inte hade en chans att vinna, säger Rune Bergström.
Ryanair ska betala kostnaden för hemtransporten på 5 000 kronor, samt 250 euro till var till makarna och även ersätta dem för det arbete som de lagt ned på målet.